افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی ناباروری را تجربه می کنید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما راهی برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد که نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. رژیم غذایی ، به ویژه ریز مغذی هایی که از غذا یا مکمل ها دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری مثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است ، بدن هر انسان متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در دوران کودکی است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای کشف نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها از جمله قاعدگی ، تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی ، کیفیت تخمک و بلوغ ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که در حالی که LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه نشان داد که مکمل های LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب ، بجز اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. احتمالاً شنیده اید که اسید فولیک ممکن است قبل و در دوران بارداری وجود داشته باشد ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و اسید فولیک ممکن است باروری زنانی را که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی خطر باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان استفاده از این ماده معدنی در مقادیر کافی برای جلوگیری از نقص امکان پذیر است. برای زنان بالغ ، RDA کلسیم روزانه 1000 میلی گرم است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10:

بدن کوآنزیم Q10 (Co Q10) تولید می کند ، اما افزایش آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی:

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطح پایین تری از ویتامین D هستند. ویتامین D نقش مهمی در باروری زنان و مردان دارد. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری تنها انتخاب هوشمندانه نیست. مکمل اسید فولیک قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که مکمل اسید فولیک را با دوز 400-800 میکروگرم روزانه حداقل به مدت یک ماه قبل از بارداری مصرف کنند.

اهن:

ناباروری (یکی از موانع احتمالی باروری) ناباروری می تواند ناشی از فقر آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا مکمل آهن به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید با تبلت Iron Plus Health Brest آشنا شویم

امگا 3:

به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. هنگام مطالعه الگوهای رژیم غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها در دوران بارداری می تواند مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی بالقوه است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولار در اطراف تخمک زن کمک کند. RDA برای سلنیوم در بزرگسالان روزانه 55 میکروگرم است.

آیا می توانم مولتی ویتامین بخورم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین های با کیفیت بالا به جای مکمل ها آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکرو ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید