توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شد ویروس کوئید 19:
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و بازدیدهای نوروزی خود را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، خوب است که پیشنهاداتی داشته باشید تغذیه از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات حاصله استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروز را ارائه می دهیم.

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند.

1. آنها حاوی تعدادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که محصولات این گروه عمدتاً بدون آماده سازی مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید بسیار ناچیز است.

3. آنها انرژی کمتری دارند. البته ، آنها حاوی انرژی هستند و تصور عمومی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت قوی. برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای بیشتر خواص توصیف شده برای گروه میوه ها هستند. اما باید توجه داشت که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل آنها مانند آجیل هستند ، که با همه فوایدی که دارند ، اگر زیاد بخورید چاق می شوید.

آجیل.

گردو متعلق به گروه پروتئین ها است. قدرت گردو در وجود مواد مغذی و ویتامین ها نهفته است. این گروه دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

1. کالری بالایی دارند. مصرف این گروه از غذاها کالری بالایی به بدن می دهد که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذا به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً هنگام پختن نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مضر است.

3. بسیاری از خواص آنها با چربی های اشباع نشده در ارتباط است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما چربی ها و چربی ها ، خوب یا بد ، 9 کیلو کالری انرژی در گرم دارند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و خواص تغذیه ای آنها را کاهش دهد.

5- اگر شما یکی از افرادی هستید که در نوروز آجیل زیادی می خورید ، هنگام استفاده از غذاهای دیگر در گروه پروتئین ها ، یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی ، باید مراقب باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز وزن خود را افزایش می دهند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه ریز است که برای طعم بهتر سبوس را از دانه ها جدا می کند.

از بین رفتن بوته منجر به چندین رویداد مهم در این غذا شده است.

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت ، بعد از مصرف این غذاها برای مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس میزان غذا در معده را کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده را کاهش می دهد و در نتیجه یبوست ایجاد می شود.

نکات منفی فوق به آرد خوب اشاره دارد. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتما کمی شکر و کره یا کره و خامه و شیر پرچرب اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، استفاده طولانی مدت می تواند بدن شما را به دلیل کالری دریافتی از ویتامین ها دچار سوءتغذیه کند. کاهش اشتها یکی از عوارض سوء تغذیه است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار: شام) را فراموش نکنید.

– در نوروز بهتر است رژیم غذایی را مانند سایر مواقع از آجیل و گردو به عنوان میان وعده به میزان متعادل استفاده کنید. ولی: مقدار غذا می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به خصوص یک وعده غذایی کوتاه داشت.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه انسان اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در تعطیلات زودتر بخوابند تا صبح با طراوت از خواب بیدار شوند ، صبحانه ای کامل بخورند که شامل مقدار کافی نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و … است. بهتر است از کره ، خامه ، کره اجتناب کنید: تا حد امکان از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

در میان میوه ها انواع توت ها ، کشمش و نخل وجود دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند خوردن میوه در مهمانی ها را از دست بدهند ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (مصرف چای نیز ممنوع است)

– به دلیل شیرینی آن روزها تا جایی که می توانید از مصرف شکر در چای استفاده کنید.

هرم راهنمای غذا خوردن 2-4 وعده میوه در روز را توصیه می کند. در نوروز ، معمولاً به دلیل حضور بیشتر میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در ظرف ها کاهش دهید. خوردن سالاد یا سبزی با غذا در چنین شرایطی می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– با قاطعیت تصمیم بگیرید سهم روزانه شما از شیرینی ، شکلات و چند آجیل است؟ سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف چربی را کاهش دهید: غذاهای سرخ شده. بیشتر غذای پخته و خورشتی بخورید.

می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی ، مرغ غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری بالایی ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین عوامل مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد معده ، تهوع و استفراغ و همچنین جلوگیری از مصرف غذاهای اصلی و در نتیجه ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته می شود که مملو از عوارض هستند ، آنها خوشایند هستند و راحت نیستند.

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، توصیه می شود کمتر از آنها بخورید ، 2 تا 3 ساعت با غذای اصلی فاصله داشته باشید.

شیرینی و شکلات را دور نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار میل کنید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید