خواص گیلاس ուղ راه های افزایش رژیم غذایی


گیلاس حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس ، میزان مصرف و تعداد دفعات آن بستگی داشته باشد. در این مقاله ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- در صورت التهاب مفید است

التهاب پاسخ طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است ؛ در کوتاه مدت می تواند مفید باشد ، اما در دراز مدت ، التهاب باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه سال 2018 در مورد التهاب گیلاس ، از هر 16 نفری که از گیلاس استفاده می کنند ، التهاب در 11 مورد از آنها کاهش یافته است. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که استفاده از گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که خوردن عصاره گیلاس یا گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در مدت 2 روز می شود. تأثیر گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، پورین ، الکل ، داروهای ضد تشنج ، همچنان مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی پرچرب و پرچرب غنی از میوه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا پتانسیل کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه نشان داده است که محصولات گیلاس عاملی برای کاهش فشار خون هستند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی متعددی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه در مقیاس بزرگ در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ممکن است فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از میزان مصرف روزانه پتاسیم فرد است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم ضروری است.

گیلاس یا سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در این مطالعه شرکت کردند و محققان خواب مصرف کنندگان محصولات مرتبط با گیلاس را در مقایسه با مصرف کنندگان مواد مخدر مطالعه کردند. استراحت و استراحت شبانه در بین شرکت کنندگانی که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب شرکت کنندگان مسن حتی چشمگیرتر بود.

بخوانید و برای خواب راحت چه بخورید؟

5- برای ریکاوری بعد از تمرین مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلات شود یا فرد می تواند به گونه ای تمرین کند که باعث کشش و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان از عصاره گیلاس در پودر یا آب به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از ورزش استفاده کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین ، خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده جریان خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا دریابند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین سی: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالتی اوهایو ، اگر می خواهید گیلاس تازه بخرید ، باید گیلاس هایی را انتخاب کنید که ظاهری سفت ، چرب و براق دارند. از خرید گیلاس های نرم و کرکی خودداری کنید ، زیرا این نشان می دهد که احتمالاً کمیاب هستند.

گیلاس ها را در یخچال در ظرفی کم عمق نگه دارید تا تازه بمانند و گیلاس بالایی را فشار دهید تا گیلاس های پایینی واژگون نشوند. گیلاس های خود را بلافاصله قبل از خوردن در آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه ها و آجیل ، غلات ، موسلی و گرانولا اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس به اندازه سایر آلرژی های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اصلی و دوم طبقه بندی کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به جنین حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از ثانویه است. در صورت حساسیت ثانویه ، همچنین به گرده خانواده خاصی از میوه ها حساس خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید