ده نکته ای که باید در مورد ویتامین D بدانید


ارسال شده در 03.03.1400

فواید ویتامین D

طبق مطالعه ای در سال 2005 ، حدود 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار کمبود ویتامین D هستند. این آمار در ایران بین 40 تا 60 درصد است. حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D ناشی از عدم تغذیه مناسب و رژیم غذایی نامناسب است.

در مجله پزشکی اپل ، برخی از حقایق مهم در مورد ویتامین D را مرور می کنیم.

علل کمبود ویتامین D

شیوع کمبود ویتامین D از سال 1970 به دو دلیل افزایش یافته است: اول ، تغییر شیوه زندگی هنگامی که افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند ، و دوم ، استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگامی که افراد در معرض نور خورشید اما نور خورشید قرار می گیرند. جذب پوست نمی شود. این دو دلیل هنوز وجود دارد ، حتی در حال افزایش است. به همین دلیل یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بسیاری از عوارض جانبی کمبود ویتامین D می تواند سالها ادامه داشته باشد. برخی از این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی عروقی ، فشار خون
  • مشکلات سیستم عصبی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماریهای نقص ایمنی

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان ، به ویژه در سنین بالا ، خطر شکستگی استخوان (به ویژه استخوان های لگن) را افزایش می دهد. شکستگی قفسه سینه یکی از علل شایع زخم بستر طولانی مدت ، زخم بستر و مرگ است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین E ؛ از استفاده تا عوارض و مزایا

تاثیر ویتامین D

منابع ویتامین D:

برای یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D ، ابتدا باید انواع منابع مختلف ویتامین D را بشناسیم.

  • ویتامین D حیوانات (D3). ویتامین D در گوشت یا چربی های حیوانی یافت می شود. منابع ویتامین D حیوانی شامل ماهی (بیشتر غیر پرورشی) ، روغن جگر ماهی ، جگر و تخم مرغ است.
  • ویتامین D (D2) را بکارید. منابع گیاهی ویتامین D شامل قارچ و آووکادو است.

یکی دیگر از منابع احتمالی ویتامین D خون است. این منابع می توانند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین کنند. به همین دلیل است که با رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی سالم می توانید نیازهای ویتامین D خود را بدون مکمل تامین کنید.

مکمل های ویتامین D

مکمل های غذایی زیادی وجود دارد که سرشار از ویتامین D هستند. قرص ها و کپسول های زیادی وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند. البته ویتامین D موجود در مکمل ها یا محصولات غنی شده مانند شیر و غلات نیز باید در بدن فعال شود. بسیاری از بزرگسالان در صورتی که در معرض تابش کافی قرار نگیرند باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. بعد از مصرف مکمل ویتامین D باید روی پای خود باشید.

عملکرد ویتامین D

مهمترین نکته در مورد ویتامین D این است که ویتامین D به طور طبیعی در بدن فعال نمی شود. این بدان معناست که برای فعال شدن ویتامین D در کبد ، باید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد. وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرید ، غذای کبد شما تبدیل به کلسترول می شود. پس از تبدیل غذا به کلسترول ، نور خورشید این کلسترول را به ویتامین D تبدیل می کند. این بدان معناست که حتی اگر غذاهایی حاوی ویتامین D بخورید ، اگر زیر نور خورشید نباشید ، ویتامین D در بدن شما فعال نمی شود.

تاثیر ویتامین D بر پوست

ویتامین دی:

بسیاری از شیشه ها مانع عبور اشعه ماوراء بنفش می شوند ، بنابراین تأثیر نور خورشید بر روی شیشه به تجمع ویتامین D در زیر پوست کمک نمی کند. کرم های ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر تا 99 درصد تولید ویتامین D را در پوست متوقف می کنند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید حدود نیم ساعت در روز نیاز روزانه به ویتامین D را در بیشتر فصول تأمین می کند. میزان مصرف ویتامین D در سنین مختلف ، فصول مختلف ، شرایط جغرافیایی مختلف ، رنگ پوست متفاوت است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین B ؛ آسیب به خواص ویتامین b

ویتامین D و پوکی استخوان

ویتامین D به همراه کلسیم می تواند قدرت استخوان را افزایش دهد. کمبود ویتامین D در بدن باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود. اگر کودکان در سنین پایین دچار کمبود ویتامین D شوند ، ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. پوکی استخوان یک بیماری است که در اثر کمبود استحکام استخوان ایجاد می شود. استخوان های کودکان مبتلا به پوکی استخوان با کوچکترین ضربه ای می توانند شکسته شوند. بنابراین بهتر است میزان ویتامین ها در بدن را از سنین پایین بررسی کنید تا به بیماری های مرتبط با ویتامین D مبتلا نشوند.

تاثیر ویتامین D بر مو

ویتامین D بر فولیکول های مو تأثیر زیادی دارد. مصرف ویتامین D می تواند تأثیر زیادی بر موهای شما داشته باشد. برخی از این اثرات عبارتند از:

  • ویتامین D می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
  • ویتامین D با تحریک فولیکول های مو به رشد سریع موها کمک می کند.

مطالعات نشان داده است که بسیاری از افراد پس از مصرف مکمل های ویتامین D ریزش مو را متوقف می کنند.

تاثیر ویتامین D بر پوست صورت

تاثیر ویتامین D بر پوست

پوست ما می تواند ویتامین D3 تحت تأثیر. این ویتامین محلول در چربی است و می تواند از خشکی پوست و اگزما جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از خواص ویتامین D برای پوست باید از آن به عنوان مکمل غذایی یا کرم موضعی استفاده کرد. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت از بین ببرد.

خواص ویتامین D برای پوست بیشتر از موارد فوق است. ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. وی به تاثیر ویتامین D بر پوست ، افزایش تولید کلاژن و رفع چین و چروک های پوست اشاره کرد. تاثیر قرص های ویتامین D بر روی پوست ممکن است بعد از مدت کوتاهی استفاده شما را شگفت زده کند.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین K ؛ ویتامین های لخته شدن خون

قرص ویتامین D برای صورت

پوست صورت ما بسیار حساس است ، مراقبت از آن برای ما بسیار مهم است. قرص ویتامین D3 خواص زیادی برای پوست صورت دارد. قرص های ویتامین D دارای روغن روان کننده و ضد التهاب برای پوست صورت هستند. این ویتامین داروی بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان پسوریازیس است. ویتامین D باعث رشد سلول های پوست می شود و پوست را جوان می کند.

همچنین می توانید با ماساژ مایع با قرص ویتامین D از اثر قرص های ویتامین D بر روی پوست بهره مند شوید. قرص ویتامین D حتی می تواند به عنوان یک محصول محافظت کننده از پوست برای محافظت از پوست شما استفاده شود.

اخرین حرف

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای بدن شما است. شما می توانید ویتامین D لازم را از طریق غذا دریافت کنید. پس از دریافت مقدار کافی ویتامین D ، ویتامین D را با قرار دادن مستقیم آن در زیر نور خورشید فعال کنید. ویتامین D علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ، می تواند تأثیر زیادی بر سلامت پوست و موهای شما داشته باشد. بنابراین ، بهتر است ویتامین D را به طور منظم مصرف کنید و در زیر نور آفتاب بایستید.

پیوندها:

Healthline magizine:

ortoinfo:

دیدگاهتان را بنویسید