دکتر آنوشه متخصص تغذیه چرا وزن اضافه می کنیم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً یکسان نیستند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی ، تفاوت های فیزیکی زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی.

ساده ترین دلیل چاقی ، ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

سرعت متابولیسم سلولی

به گفته یک متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم بیشتر افراد چاق نسبت به افراد لاغر کمتر است. برخی از افراد چاق واقعاً کمتر غذا می خورند ، حتی ورزش می کنند ، اما با این حال ، آنها وزن خود را افزایش می دهند ، موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً یک اختلال متابولیک دارند که ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی می شود و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین باید عملکرد این غده با آزمایشات لازم کنترل شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان خود دارند ، دارای نوعی مقاومت به انسولین هستند که می تواند منجر به چاقی در این افراد شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تعریف غذا ، حذف نکردن برخی غذاها ، نخوردن یک وعده تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. در طول هر وعده غذایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن صرف می کند. اگر مقدار غذا را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری از مقدار مصرف شده یک یا دو بار مصرف کند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن برای حفظ بقای خود میزان سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا انرژی دریافتی را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک غذا می خورند و معمولاً در یک چاقی بیشتر می خورند ، در معرض چاقی هستند. وقتی کالری بدن کاهش می یابد ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی اشتباه و شیوه زندگی نامناسب

عدم برنامه غذایی ، عادت گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، غذای سریع ، دریافت کالری روزانه در عصر ، ساعت های نامنظم خواب ، نخوردن به موقع غذا ، عدم فعالیت بدنی ، تمرینات غیر بدنی ، موقعیت های احساسی مانند استرس ، ناراحتی ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروها که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی طراحی شده اند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید