رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم چرب و کم چرب می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را توصیف می کند و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده اصلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، مصرف کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم کاهش می یابد ، چربی ها جایگزین کربوهیدرات ها می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تأمین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد از انرژی مورد نیاز شما و تنها 5 درصد از کربوهیدرات های شما را تأمین می کند.

با توجه به محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در مورد کتوز ، بدن از کتون ها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند. کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در اثر کاهش چربی در کبد در هنگام کاهش قند تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل داشتن کالری زیاد اجتناب کرد ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به کتوز و ثابت ماندن ، مصرف کربوهیدرات باید کاهش یابد. بدن افراد مختلف است: شما باید مقدار کربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن به مرحله کتوز و ماندن در آن آسان تر است.

انواع مختلف کتوژنیک

این رژیم دارای گزینه های مختلفی است که در زیر ذکر شده است.

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD در این نوع رژیم غذایی ، میزان کربوهیدراتها کم است ، با چربیها و پروتئینها – متوسط ​​، به عبارت دیگر ، 75 fats چربیها ، 20 of پروتئینها – فقط 5 carbohyd کربوهیدراتها. رژیم غذایی.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD. این روش به شما این امکان را می دهد که در فاصله زمانی کوتاه بین وعده های غذایی کربوهیدرات مصرف کنید ، به عنوان مثال ، پس از محدودیت 5 روزه ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: در طول این نوع رژیم ، می توانید از کربوهیدرات ها در حین ورزش استفاده کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا. این رژیم مشابه رژیم معمول است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد پروتئین در این نوع رژیم غذایی 35، ، چربی – 60، و کربوهیدرات – همان 5 است.

البته موارد دوم و سوم در بین بدنسازان رایج است.

دیدگاهتان را بنویسید