سفتی گردن روش های موثر درمان و پیشگیری


وضعیت نامناسب در هنگام نشستن، ایستادن یا خوابیدن می تواند باعث درد و سفتی گردن شود. خوشبختانه راه هایی برای رهایی از سفت شدن گردن و تسکین درد و فشار آن وجود دارد. این درمان ها بسیار ساده هستند و می توانید به راحتی آنها را انجام دهید. علاوه بر این، به شما در کنترل و تسکین درد کمک می کند. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، با این مقاله از سری مقالات سلامت خبرنامه ما همراه باشید.

سفت شدن گردن چیست؟

سفت شدن گردن وضعیتی است که در آن حرکت دادن گردن دشوار است و احساس می کنید گردن شما در یک زاویه عجیب گیر کرده است. این معمولاً پس از بیدار شدن از خواب یا پس از یک روز فعالیت‌های شدید اتفاق می‌افتد. سفت شدن گردن می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد، فعالیت های شما را نامنظم کند و مانع از خواب راحت شما شود.

این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از شایع‌ترین علل سفت شدن گردن، فعالیت‌هایی مانند نگاه کردن به صفحه نمایش یا گوشی یا رانندگی برای ساعات طولانی است. برخی از دلایل دیگر عبارتند از:

  • رگ به رگ شدن عضله
  • خوابیدن در موقعیت اشتباه
  • وضعیت نامناسب، مانند خم شدن بدن
  • صدمات ناشی از ورزش یا در حین تمرین

تحقیقات نشان می دهد که برخی از مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب نیز از عواملی هستند که منجر به کمردرد می شوند.

درمان سفتی گردن

در بیشتر موارد، سفت شدن گردن نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با انجام موارد زیر می توان آن را در خانه درمان کرد:

راحت باش

مطالعات نشان می دهد که استراحت برای ریکاوری عضلات مهم است زیرا به روند ریکاوری کمک می کند. بهترین کاری که می توان در هنگام سفت شدن گردن انجام داد، استراحت و پرهیز از فعالیت های سنگین است.

استفاده از گرما و سرما درمانی

مطالعات نشان می دهد که درمان سرد و گرم در کاهش التهاب فوق العاده موثر است و می تواند به کاهش درد عضلانی کمک کند. برای تسکین درد ناشی از سفتی، می توانید از کیسه یخ استفاده کنید یا کیسه آب گرم را روی گردن خود قرار دهید.

درمان را انجام دهد

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن معمولا برای تسکین درد ناشی از اسپاسم عضلات گردن استفاده می شوند. شواهدی برای حمایت از اثربخشی آن وجود دارد، اما مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی و ایمنی آن مورد نیاز است. اما فراموش نکنید که در صورت مناسب بودن یا نبودن هر یک از داروهای ذکر شده قبل از خوددرمانی با پزشک خود مشورت کنید.

همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، به روش های زیر توجه کنید که می تواند به شما در جلوگیری از سفت شدن گردن کمک کند.

نکاتی برای جلوگیری از سفت شدن گردن

رهایی از سفت شدن گردن در بیشتر موارد بسیار آسان است. این شامل ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی و نگرش است. همچنین، ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات گردن کمک کند و آنها را کمتر مستعد سفتی عضلات می کند. یک مطالعه نشان می دهد که ترکیب ورزش های فیزیکی ممکن است به کاهش گردن درد کمک کند.

برخی از روش هایی که می توانید برای کمک به درمان اسپاسم گردن استفاده کنید عبارتند از:

از مبلمان راحت استفاده کنید

اکثر شما در طول هفته ساعت های طولانی با کامپیوتر یا لپ تاپ کار می کنید. هنگام کار تمایل به خم شدن دارید. یا ممکن است هنگام کار از مبلمان نامناسب استفاده کنید که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. اما این مشکل با استفاده از صندلی های راحت قابل حل است.

این چند راه را بررسی کنید که ممکن است به شما در حفظ وضعیت بهتر در حین کار کمک کند و همچنین به جلوگیری از سفت شدن گردن کمک کند. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید پاهای خود را صاف روی زمین و زانوها را زیر سطح باسن قرار دهید. در حالتی بنشینید که پشتتان صاف باشد و بازوها موازی با سطح میز باشند. در صورت امکان از صفحه کلید و ماوسی استفاده کنید که دارای ویژگی های ارگونومیک هستند. ارتفاع مانیتور را طوری تنظیم کنید که جلوی سطح چشم نمایش داده شود. هر ساعت یا بیشتر، کمی پیاده روی کنید و حرکات کششی انجام دهید.

استفاده از تلفن را کاهش دهید

نگاه مداوم به تلفن باعث می‌شود گردن شما احساس خستگی و خستگی کند. مطالعات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند می تواند میزان گردن درد را افزایش دهد. شما نمی توانید گوشی هوشمند را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، اما باید به این نکات توجه کنید تا بتوانید به راحتی با خطرات گوشی هوشمند خود مقابله کنید.

  • گوشی را جلوی چشمانتان بگذارید

از قرار دادن گوشی هوشمند خود بین گوش و شانه خود برای برقراری تماس برای ساعات طولانی خودداری کنید. برای برقراری تماس از هدفون سیمی یا بی سیم استفاده کنید.

استراحت پس از ساعت های طولانی رانندگی

رانندگی در مسافت طولانی و سفرهای جاده ای سرگرم کننده هستند، اما در عین حال شرایطی را برای سفت شدن گردن فراهم می کنند. اگر برای مدت طولانی رانندگی کرده‌اید و سپس در ناحیه گردن خود احساس سفتی می‌کنید، به روش‌های زیر توجه کنید زیرا به شما کمک می‌کنند از بروز این عارضه جلوگیری کنید:

  • سفت شدن گردن پس از ایستادن و کشش استراحت کنید

هنگام رانندگی آگاهانه وضعیت بدن خود را کنترل کنید. صندلی خود را در یک موقعیت راحت تنظیم کنید. و مطمئن شوید که دید خوبی از جاده دارید.

  • تمرینات کششی گردن

یکی دیگر از راه های آسان برای جلوگیری از سفت شدن گردن، انجام منظم تمرینات کششی ساده است. این تمرینات را امتحان کنید که ممکن است به جلوگیری از سفت شدن گردن کمک کند: نوک انگشتان خود را زیر چانه خود قرار دهید و به آرامی گردن خود را به سمت بالا فشار دهید تا آن را باز کنید. برای کشش به سمت پایین، انگشتان خود را در پشت سر خود قرار دهید و به آرامی فشار دهید. پس از انجام این تمرینات، سر خود را به آرامی از چپ به راست بچرخانید.

تغییر وضعیت و عادات خوابیدن

وضعیت خواب شما می تواند بر گردن شما تأثیر بگذارد و اگر خواب نادرست داشته باشید، می تواند باعث سفت شدن گردن شما شود. برای جلوگیری از سفت شدن گردن، این راه های ساده را انجام دهید:

  • به جای روی شکم به پشت یا پهلو بخوابید. زیرا خوابیدن روی شکم فشار زیادی به گردن شما وارد می کند.
  • از بالش های نرم و پر از فوم استفاده کنید زیرا با شکل گردن شما سازگار می شوند.
  • از بالش هایی که خیلی بلند یا خیلی سفت هستند باید اجتناب کرد.

در بخش بعدی به چند درمان خانگی می پردازیم که می توانید برای تسکین سفتی گردن از آنها استفاده کنید.

درمان های خانگی برای سفتی گردن

ماساژ گردن سفت

از شخصی بخواهید گردن شما را ماساژ دهد تا درد را تسکین دهد. فشار باید کم باشد، یعنی خیلی قوی نباشد. اگر در حین ماساژ احساس ناراحتی یا درد کردید، بلافاصله آن را متوقف کنید.

محدوده حرکتی پایین

از حرکت دادن سریع گردن خودداری کنید و در عوض به آرامی گردن خود را به پهلو بچرخانید تا مقداری از درد تسکین یابد. همچنین می توانید به آرامی سر خود را بالا و پایین تکان دهید.

سفتی گردن با استفاده از گردنبند طبی

از یک یقه گردن یا یقه طبی برای صاف نگه داشتن گردن خود استفاده کنید زیرا درد را تسکین می دهد. اما سعی کنید از حلقه برای مدت طولانی استفاده نکنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد ناشی از سفتی گردن در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از شرایط دیگر که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • اگر بعد از جراحت یا تصادف اتومبیل دچار سفتی و درد در گردن خود شدید.
  • درد ناشی از سفت شدن گردن می تواند به بازوها و پاهای شما برسد.
  • شما از ضعف در بازوها و پاهای خود رنج می برید.

سفتی گردن باید گفت

سفت شدن گردن در افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند یا وضعیت بدنی نامناسبی دارند شایع است. در حالی که این یک وضعیت ناراحت کننده است، اغلب در عرض چند روز خود به خود برطرف می شود. اگرچه ممکن است در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند. می‌توانید با محدود کردن حرکت، استفاده از کمپرس سرد و گرم یا مصرف مسکن‌های بدون نسخه، روند بهبودی را تسریع کنید. علاوه بر این، اصلاح وضعیت نشستن یا خوابیدن و انجام تمرینات کششی ساده گردن برای جلوگیری از سفتی گردن در آینده توصیه می شود. با این حال، اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد، برای رد هرگونه بیماری زمینه ای به پزشک مراجعه کنید.

لینک های مربوطه

معجزه یخ روی گردن: از این روش درمانی جالب غافل نشوید

درمان سفتی گردن: ۱۰ تکنیکی برای از بین بردن خشکی و گردن درد

اگر بعد از بیدار شدن از خواب در ناحیه کمر و گردن خود احساس درد می کنید، این مقاله را بخوانید!

سفتی گردن: چگونه سفتی گردن را در ۱ دقیقه (یا کمتر) از بین ببریم

اگر بعد از بیدار شدن از خواب در ناحیه کمر و گردن خود احساس درد می کنید، این مقاله را بخوانید!

خواص شگفت انگیز روغن منیزیم برای تسکین درد کمر و گردن



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر