شاخص قند خون چیست؟ مواد غذایی موجود در آن چیست؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا: شاخص قند خون این نکته خوبی برای افراد مبتلا به دیابت است ، حتی افرادی که رژیم خاصی دارند. نوع غذای مصرفی می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را در خون قرار می دهد ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات احتمالی این شماره را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده دامنه دیجیتال است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون در اثر مصرف غذا را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت دیگر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، در مقیاس 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله از بدن خارج شود ، این عدد 100 خواهد بود. بابا با این حال ، خوردن غذاهای زیاد با شاخص قند خون می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای حفظ سلامت بدن ، استفاده از غذاهای دارای شاخص گلیسمی زیر 50 ضروری است. به این ترتیب زمان بیشتری برای آن است هضم و جذابیت آنها به بدن نیاز دارند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف می شود.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند ، در حالی که منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات هضم و جذب بدن آنها بیشتر طول می کشد.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار خوب پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی خود را بر اساس نیاز بدن تنظیم کنند.

بنابراین ، لازم است منابع غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. بعداً آنها را به طور کامل ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص قند خون بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 شاخص خوبی برای میزان جذب قندها در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با سطح قند خون زیر 55 غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی با شاخص قند خون 56 تا 69 را غذاهای دارای شاخص گلیسمی متوسط ​​می نامند.
  • غذاهایی که سطح قند خون آنها بالاتر از 70 باشد ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذای کم قند خون

غذاهای دارای شاخص گلیسمی زیر 55 میزان جذب بالاتری دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، یک فرد می تواند وزن خود را بهتر کاهش دهد و حتی دیابت را کنترل کند.

معمولاً استفاده از این گروه غذایی در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و و
  • با قارچ
  • لوبیا مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، بادمجان و و
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد روزانه آنها توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • کوکی های جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذای تهیه شده با آنها
  • محصولات آرد سفید ، مانند ماکارونی آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. آنها ترشح انسولین را افزایش می دهند ، باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی در طول زمان و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده از این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی ، افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک ، از جمله کشمش و نخل خشک شده
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که با آرد برنج تهیه شده اند
  • غلات فیبری یا غلات ساخته شده از جو

چرا غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مصرف می کنیم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مفید دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کاهش کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی ، کنترل وزن پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا چند نکته مهم در حرکت صندوق عقب وجود دارد. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی مصرف شوند و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باید کمتر و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید