غلات چیست؟ انواع غلات را بشناسید.


غلات چیست؟

وقتی به صبحانه یا ناهار سالم فکر می کنید ، معمولاً به غلات کامل روی می آورید. انواع مختلف غلات یکی از مهمترین روشهای سالم ماندن هستند زیرا مزایای سلامتی آنها چگونه شما را برای مدت طولانی تری سیر می کند.

بسیاری از مردم غلات را غذای اصلی در کشورهای توسعه یافته می دانند: کشورهای در حال توسعه. از نظر فواید سلامتی ، غلات کامل: غلات سرشار از انرژی ، کربوهیدرات ، پروتئین ، فیبر و همچنین تعدادی از ریز مغذی ها مانند ویتامین E ، برخی از ویتامین های گروه B ، منیزیم و روی هستند.

شواهدی وجود دارد که مصرف روزانه غلات کامل ، به ویژه غلات کامل ، ممکن است در پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های ایسکمیک قلب ، دیابت و سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد. از آنجا که غلات سبوس دار چندین فایده برای سلامتی دارند ، بسیاری از متخصصان بهداشت استفاده از آنها را توصیه می کنند. علاوه بر این ، طیف وسیع تری از غلات کامل ، که سریع و آسان تهیه می شوند ، مردم را به مصرف بیشتر این غذاها ترغیب می کند.

در این مقاله شما با انواع غلات و مزایای سلامتی آنها آشنا می شوید تا بتوانید آنهایی را که برای شما مناسب و برای سلامتی شما مناسب است انتخاب کنید.

غلات کامل چیست؟ خواص مفید آنها چیست؟

غلات ، جو ، ذرت ، برنج و … غلات نامیده می شود. این محصولات غلات شامل غذاهایی مانند نان ، ماکارونی و بلغور جو دوسر است. این محصول دانه شامل دو نوع غلات کامل ورب دانه های ریز است. غلات کامل شامل غلات کامل با سبوس (جوانه با پوست داخلی) است: شامل گندم کامل ، جو دوسر ، گندم سیاه ، ذرت ، برنج قهوه ای ، چاودار ، ارزن. دانه های شکسته شده در آسیاب خرد می شوند ، در نتیجه شوره سر جوانه می زند.

در این فرایند ، برخی از مواد مغذی موجود در غلات ، که شامل ویتامین B ، آهن و فیبر است ، حذف شده و نقش مهمی در بهبود رژیم غذایی ایفا می کند. برخی از نمونه های غلات تصفیه شده شامل آرد گندم ، نان و برنج سفید است. بسیاری از غلات تصفیه شده غنی شده اند ، یعنی حاوی ویتامین B و آهن هستند. اما فیبر را نمی توان اضافه کرد.

مقامات بهداشتی ایالات متحده به زنان توصیه می کنند که روزانه 5 تا 6 فنجان غلات و مردان – 6 تا 8 وعده غذا بخورند. با این حال ، برخی از کارشناسان بهداشت معتقدند که ما باید تا حد ممکن از غلات دوری کنیم.

1. در هر صورت:

W oren بزرگترین محصول غلات روی کره زمین است. به دلیل تنوع برنامه های آشپزی که ارائه می دهد ، به غلات محبوب تبدیل شده است. انواع مختلفی از دانه های گندم وجود دارد.

مزایای تغذیه ای و سلامتی آن عبارتند از:
  • چربی کمی دارد که بیشتر آنها اشباع نشده است.
  • سرشار از پتاسیم و بدون سدیم است.
  • تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین B6 (پیریدوکسین) ، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک همه ویتامین B هستند.
  • آهن ، روی ، منیزیم ، فسفر-سلنیوم وجود دارد.
  • سرشار از کربوهیدرات (در درجه اول نشاسته) و فیبر نامحلول در رژیم غذایی است.

سرپرست پرونده:

جو دوسر به طور طبیعی غنی از بتا گلوکان است ، فیبر محلول موجود در سبوس جو و لایه آندوسپرم.

فواید جو دوسر برای سلامتی عبارتند از:
  • بتا گلوکان موجود در جو دو سر باعث بهبود کنترل قند خون بعد از غذا می شود.
  • جو دوسر همچنین پاسخ انسولین را افزایش می دهد.
  • جو دوسر به کاهش کلسترول کمک می کند.

جو:

جو دانه ای است که در آسیا زندگی می کند و یکی از اولین غلات بود که به طور گسترده کشت شد. جو به دلیل محدودیت گلوتن در مقادیر محدودی در دستور پخت نان استفاده می شود. در نتیجه امروزه افراد کمتری در کشورهای توسعه یافته جو مصرف می کنند. با این حال ، کشف این که جو غنی از بتا گلوکان است منجر به استفاده از آن در غذاهای تقویت کننده سلامتی ، به ویژه غذاهای قلبی عروقی شده است.

مزایای سلامتی آن شامل موارد زیر است:
  • سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید گیاهی است.
  • حاوی لیگاند ، گروهی از آنتی اکسیدان ها است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است.
  • می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد.
  • بتا گلوکان می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند.
  • شما می توانید با کاهش قند خون و بهبود ترشح انسولین ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهید.

4. ذرت

ذرت یکی از خوشمزه ترین غلات است. این ذرت زرد آشنا برای نوزاد نرسیده است. وقتی بالغ و خشک می شود ، مانند غلات دیگر برای تهیه غذاهای غلات مانند غلات صبحانه استفاده می شود. ذرت از این نظر غیر معمول است که بدون کمک انسان نمی تواند تولید مثل کند. این یکی از قوی ترین محصولات در جهان است زیرا در تولید مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در اینجا برخی از مزایای ذرت برای سلامتی آورده شده است.
  • ذرت با فیبر بالا به هضم غذا کمک می کند.
  • ذرت حاوی ویتامین های با ارزش B و سایر مواد معدنی ضروری مانند روی ، منیزیم ، مس ، آهن و منگنز است که برای سلامت کلی شما ضروری است.
  • ذرت منبع خوبی از کاروتنوئیدها ، آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که سلامت چشم را ارتقا می بخشد.
  • فیبر نامحلول موجود در ذرت می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  • فیبر ذرت همچنین می تواند با افزایش احساس سیری بعد از غذا به کنترل وزن کمک کند.

نقش غلات در سلامتی

غلات کامل تأثیر مفیدی بر سلامتی دارند. این غلات منبع بسیار غنی از فیبر غذایی هستند. رژیم غذایی با فیبر بالا بخش مهمی از رژیم غذایی سالم است که در کاهش کلسترول بد ، جلوگیری از چاقی ، بیماری های قلبی ، کاهش خطر سکته مغزی و دیابت نوع 2 نقش دارد. فیبر غلات کامل از خوردن کالری اضافی جلوگیری می کند. داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر به شما کمک می کند سریعتر به وزن ایده آل خود برسید. فیبر موجود در این غلات نیز با کمک به حرکات روده از یبوست جلوگیری می کند.

غلات کامل سرشار از مواد مغذی هستند. انواع ویتامین های B شامل B1،2،3 ، اسید فولیک یا B9 هستند که برای عملکردهای مختلف حیاتی بدن بسیار مهم هستند. اسید فولیک یا اسید فولیک نوعی ویتامین “B” است که در تشکیل سلول های جدید بدن برای جلوگیری از نقایص مادرزادی مثر است. آهن مسئول انتقال اکسیژن به خون است و منیزیم یک ماده معدنی است که در 300 فرایند حیاتی بدن نقش دارد. سلنیوم همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و در تنظیم هورمون تیروئید مثر است. بهتر است روزانه بیش از سه نوع غلات کامل مصرف شود. انجمن قلب آمریکا خوردن شش تا هشت وعده غلات کامل در روز ، به ویژه غلات کامل را توصیه می کند.

تفاوت بین “مصرف غلات کامل” و غلات تصفیه شده

هنگامی که غلات کامل می خورید ، بدن شما کربوهیدرات زیادی دریافت می کند ، که به طور چشمگیری شاخص قند خون شما را افزایش می دهد ، سپس آن را به سرعت کاهش می دهد و باعث گرسنگی سریع می شود ، یک میل کاذب. برای خوردن بیشتر بشویید و در نتیجه وزن اضافه کنید. دانه های شکسته همچنین چربی بدن ، مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش می دهند.

استدلال کلی در مورد غلات این است که آنها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که اغلب حاوی لکتین ، اسید فیتیک و سایر موادی هستند که مانع جذب مواد مغذی در بدن می شوند و به روده ها آسیب می رسانند. البته این مواد در سبزیجات ، میوه ها ، قارچ ، هلو ، آجیل و غلات نیز وجود دارد. این اسیدها مواد معدنی موجود در دستگاه گوارش را به دام می اندازند و از جذب آنها در بدن جلوگیری می کنند. لکتین می تواند به روده ها آسیب برساند. اما با انجام کارهایی مانند جذب ، تخمیر ، جوانه زنی و پخت ، بسیاری از این مواد مضر از دانه حذف می شوند.

برخی از رژیم های کربوهیدرات دار ، در حالی که کربوهیدرات مصرف می کنند ، می توانند به کاهش وزن ، محافظت از چربی شکم و محافظت از بدن در برابر بیماری ها ، نه تنها با خوردن یا نخوردن غلات کامل ، کمک کنند. اما توجه به سایر مواد مصرفی در این نوع رژیم غذایی بسیار مهم است.


بیشتر بخوانید:

کلید موفقیت خوردن درست بعد از تمرین است.

آیا نشاسته ذرت فاقد گلوتن است؟

در مورد خواص ساقه و انواع آنها بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید