فشار خون بالا در دوران بارداری. ۵ نکته مهم برای کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری


فشار خون بالا و بارداری لزوماً ترکیب خطرناکی نیستند. اما وجود فشار خون بالا در دوران بارداریصرف نظر از اینکه این مشکل قبل یا بعد از بارداری تشخیص داده شده است، نیاز به مراقبت ویژه دارد.

فشار خون بالا به این معنی است که نیروی فشار خون روی دیواره رگ ها بسیار زیاد است. اندازه گیری فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه بسیار بالا در نظر گرفته می شود.

در حالی که فشار خون بالا می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، زنان باردار بیشتر به آن مبتلا می شوند.

مقاله مرتبط: بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون چیست؟

فشار خون بالا در دوران بارداری

در دوران بارداری، یک زن ممکن است انواع مختلفی از فشار خون بالا داشته باشد، مانند:

  • فشار خون بارداری که بعد از هفته بیستم بارداری رخ می دهد.
  • فشار خون بالا مزمن که قبل از بارداری وجود داشته یا قبل از هفته بیستم بارداری رخ می دهد.
  • فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی که در زنان مبتلا به فشار خون مزمن قبل از بارداری رخ می دهد.

اکلامپسی، یک نوع عارضه بارداری که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سایر سیستم های اندام مشخص می شود.

لینک مرتبط: ۹ نشانه فشار خون بالا که نباید نادیده بگیرید

فشار خون بالا در دوران بارداری استرس بیشتری بر قلب و کلیه ها وارد می کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی و سکته را افزایش می دهد. علاوه بر این عوارض، سایر عوارض ممکن است شامل محدودیت رشد باشد جنینزایمان زودرس، جدا شدن جفت و زایمان سزارین.

هنگامی که در دوران بارداری از فشار خون بالا رنج می برید، مهم است که سطح فشار خون خود را در دوران بارداری به دقت کنترل کنید. کنترل فشار خون می تواند به شما کمک کند بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید. در عین حال، معاینات اولتراسوند باید به طور مکرر برای ردیابی رشد کودک انجام شود رحم انجام شده.

در اینجا بهترین راه های کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری آورده شده است.

  1. از مصرف نمک و غذاهای پر سدیم خودداری کنید

مرحله نمک مصرف خود را در دوران بارداری کنترل کنید تا فشار خون خود را کنترل کنید. به طور کلی، وقتی افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف نمک خود را کاهش می دهند، فشار خون آنها نیز کاهش می یابد. حتی از فشار خون بالا نیز جلوگیری می کند.

در حین پختن غذا، نمک زیادی به غذا اضافه نکنید. در عوض، از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم بالایی هستند، اجتناب کنید، حتی اگر طعم شور ندارند. از غذاهای کنسرو شده خودداری کنید زیرا اغلب دارای سدیم بالایی هستند.

  1. سعی کنید نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق یک تکنیک آرامش بخش عالی است که به کاهش سطح استرس و تثبیت فشار خون کمک می کند.

توصیه می شود بخوانید: قاتل خاموش: فشار خون بالا از ۵ روش برای سلامتی مضر است

به علاوه، هر بار که نفس عمیق می‌کشید، خون اکسیژن‌دار به تمام سلول‌های بدن شما می‌رسد. بدن را احیا می کند و به طور کلی به شما کمک می کند احساس راحتی کنید.

برای این کار، به پشت در مکانی راحت دراز بکشید. دستان خود را روی سینه و زیر سینه خود قرار دهید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید تا زمانی که احساس کنید معده خود بالا می آید. تا ۵ بشمارید. در حالی که عضلات شکم خود را سفت نگه داشته اید، بازدم را از طریق دهان انجام دهید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید و تنفس خود را منظم و آهسته نگه دارید. تنفس عمیق را به مدت ۱۰ دقیقه، دو یا سه بار در روز تمرین کنید. می تواند تنفس عمیق باشد سلامت قلب کمکت میکنم

اینجا بخوانید: فواید امگا ۳ و اسید فولیک در دوران بارداری: دو ماده مغذی مهم برای مادران

  1. از پیاده روی لذت ببرید

زنان غیرفعال بیشتر از زنان غیرفعال هستند ورزش ها آنها در معرض خطر فشار خون بالا در دوران بارداری هستند. پیاده روی یکی از بهترین ورزش های قلبی عروقی برای زنان باردار است. زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا می توانند با پیاده روی سریع به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز، فشار خون خود را کاهش دهند. انجام این ورزش ساده در تمام نه ماه بارداری یک فعالیت بی خطر است. به این ترتیب می توانید فشار خون بالا در دوران بارداری را کنترل کنید. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز یا بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر مبتدی هستید، با پیاده روی کوتاه شروع کنید.

لینک مرتبط: بهترین برنامه ریزی بارداری برای اوقات فراغت

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید آیا انجام برخی فعالیت ها برای شما بی خطر است یا خیر.

  1. غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

غذاهای غنی از پتاسیم باید بخشی از رژیم غذایی شما برای کنترل فشار خون در دوران بارداری باشد. غذاهایی که باید اضافه کنید عبارتند از: سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، لوبیاقرمز، آب پرتقال، موز، نخود فرنگیسیب زمینی، میوه های خشک، خربزه و طالبی.

توصیه می شود بخوانید: خوردن غذاهای تند در دوران بارداری. خطرات، نکات مهم و ایمنی بدن

پتاسیم یک ماده معدنی مهم در دوران بارداری است. به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن کمک می کند. همچنین برای انتقال تکانه های عصبی، انقباض عضلانی، آزادسازی انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و غیره. پروتئین کمک. سطح پتاسیم را در حد متوسط ​​نگه دارید (حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز).

  1. فشار خون بالا در دوران بارداری. گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه، دو یا سه بار در روز، می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. موسیقی همچنین می تواند به شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کند. همچنین استرس برای جنین شما خوب نیست. پس تا می توانید از استرس دوری کنید.

مطالب مرتبط: علائم بارداری; ۲۲ راه برای تشخیص بارداری بدون انجام آزمایش

موسیقی موسیقی آرامش بخش یا موسیقی با سرعت کم و صدای کم می تواند افراد را حتی در مواقع بسیار استرس زا آرام کند.

گوش دادن به موسیقی تسکین دهنده و آرام بخش در دوران بارداری نیز برای ایجاد یک تجربه پیوند فوق العاده برای شما و کودکتان عالی است. علاوه بر این، باعث تحریک رشد مغز کودک شما می شود. از سوی دیگر، الگوی خواب نوزاد را بهبود می بخشد.

  1. وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. بنابراین باید مراقب افزایش وزن خود در دوران بارداری باشید. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم دو راه برای کنترل افزایش وزن در دوران بارداری هستند.

بیشتر بخوانید: علل افزایش وزن بعد از جراحی چیست؟

پره اکلامپسی با فشار خون بالا و افزایش وزن در دوران بارداری همراه است، بنابراین مهم است که از افزایش وزن بیش از حد یا افزایش سریع وزن خودداری کنید. پره اکلامپسی می تواند منجر به مشکلات کلیوی و کبدی برای مادر و عوارضی برای نوزاد شود.

اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند کمردرد، خستگی، گرفتگی عضلات پا و هموروئید را افزایش می دهد. دیابتی بارداری باعث افزایش مشکلات قلبی و درد مفاصل در دوران بارداری می شود.

از طریق الف رژیم غذایی یک برنامه ورزشی سالم و مناسب، می توانید به وزن مناسب برسید. در مورد وزن خود با پزشک خود صحبت کنید و حتماً دستورالعمل های داده شده توسط پزشک را دنبال کنید.

لینک مرتبط: ارتباط بین سطح ویتامین D مادر در دوران بارداری و ضریب هوشی کودکان

نکات مهمی که باید در مورد فشار خون بالا در دوران بارداری بدانید:

  • در روزهای اولیه بارداری به پزشک مراجعه کنید و معاینات خود را با دقت انجام دهید. اگر پزشکتان گفت که برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، حتما آن را هر روز طبق دستور مصرف کنید.
  • افرادی که در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند ممکن است برای جلوگیری از این امر نیاز به مصرف آسپرین با دوز پایین داشته باشند. این تور فقط با دستور پزشک تجویز می شود.
  • بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.
  • سیگار بر قلب و سیستم قلبی عروقی شما فشار وارد می کند. همچنین برای سلامتی کودک شما خطرناک است. به سیگار کشیدن در دوران بارداری نه بگویید.
  • از مصرف کافئین در دوران بارداری اجتناب کنید، زیرا با کاهش جریان خون و افزایش خطر سقط جنین مرتبط است.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر