فواید آجیل بایدها و نبایدهایی که تا به حال در مورد آجیل نشنیده اید


فندق سرشار از چربی های سالم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. فواید فندق برای سلامتی شامل تنظیم فشار خون و قند خون، بهبود سلامت قلب و کاهش خطرات سرطان است. این آجیل طعم لذیذی دارد. می توانید فندق را به صورت خام، برشته یا حتی آب ریز میل کنید تا غذایتان خوشمزه شود. برای آشنایی بیشتر با فندق با این مقاله از سری خبرنامه سلامت همراه باشید.

فواید فندق برای سلامتی

کاهش دهنده وزن

فندق سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) و ترکیبات فعال زیستی از جمله توکوفرول ها و فیتواسترول ها است. مطالعات حیوانی نشان داده است که فندق به طور قابل توجهی وزن بدن را در رژیم غذایی پرچرب کاهش می دهد. در واقع، این آجیل ها برای بهبود کیفیت رژیم غذایی افراد مبتلا به چاقی یا مقاومت به انسولین توصیه می شود. فیبر و پروتئین موجود در فندق ممکن است باعث شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به کاهش مصرف غذاهای ناسالم کمک کنید. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین ارتباط بین مصرف فندق و کاهش خطر افزایش وزن مورد نیاز است.

محافظت در برابر آسیب سلولی

فندق حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند توکوفرول است. این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. ترکیبات زیست فعال مانند توکوفرول (ویتامین E) به مبارزه با آسیب سلولی کمک می کند. علاوه بر این، گفته می شود که فندق دارای اثرات ضد سرطانی است. یک مطالعه نشان داد که این آجیل همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو در کودکان مرتبط است. از سوی دیگر، وارد کردن فندق در رژیم غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می شود.

خواص فندق برای کاهش کلسترول

آنتی اکسیدان های موجود در فندق با کاهش سطح کلسترول مرتبط است. مطالعات نشان داده است که فندق می تواند سطح کلسترول را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش دهد. همچنین مشخص شد که رژیم غذایی سرشار از فندق، کلسترول بد (LDL) را بدون کاهش سطح کلسترول خوب کاهش می دهد. به این ترتیب، این آجیل ممکن است خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد. با این حال، فندق را در حد اعتدال مصرف کنید زیرا کالری بالایی دارد.

کاهش بیماری های قلبی عروقی

فندق همچنین ممکن است با کنترل سطح کلسترول از سلامت قلب حمایت کند. خاصیت محافظت از قلب فندق را می توان به ترکیبات فیتوشیمیایی و فنلی آن نسبت داد. اینها با خطر کمتر بیماری قلبی عروقی (CVD)، بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و سکته مغزی مرتبط هستند.

فواید فندق باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود

مصرف منظم آجیل (از جمله فندق) ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین بسیار موثر باشد. در مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به سندرم متابولیک پس از خوردن ۳۰ گرم آجیل (۱۵ گرم گردو، ۷.۵ گرم بادام و ۷.۵ گرم فندق) حساسیت به انسولین خود را بهبود بخشیدند. کاهش حساسیت به انسولین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک نقش فندق در بهبود حساسیت به انسولین مورد نیاز است.

حمایت از فعالیت های روده سالم

فندق منبع عالی فیبر رژیمی است. فیبر غذایی باعث بهبود هضم و سلامت دستگاه گوارش می شود. به افزایش حجم مدفوع کمک می کند. جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد، از حرکت سالم روده حمایت می کند و عملکرد روده را بهبود می بخشد. همچنین می تواند به درمان رفلاکس اسید، زخم، یبوست، اسهال و هموروئید کمک کند.

فندق به کاهش التهاب کمک می کند

باید گفت که مصرف فندق به کاهش التهاب نیز کمک می کند. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. رژیم غذایی سرشار از فندق نشانگرهای التهابی را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش می دهد. با این حال، برای تایید این ادعاها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بهبود تعداد اسپرم

بر اساس نتایج مطالعات، افزودن فندق به رژیم غذایی افراد، تعداد اسپرم ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. و با پارامترهای دیگری مانند؛ سرزندگی، تحرک و مورفولوژی اسپرم نیز مرتبط هستند. با این حال، تحقیقات گسترده و آزمایشات بالینی بیشتری برای درک این مکانیسم در فندق مورد نیاز است.

عوارض جانبی فندق

افراد آلرژیک

شواهد تجربی نشان می دهد که افراد مبتلا به آلرژی به آجیل باید مراقب گنجاندن فندق در رژیم غذایی خود باشند. حتما بررسی کنید که آیا به فندق حساسیت دارید یا خیر.

که منجر به افزایش وزن می شود

مصرف بیش از حد فندق می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا کالری بالایی دارد. خوردن آجیل در حد اعتدال برای سلامتی مفید است.

باید گفت

فواید فندق را می توان به بسیاری از مواد مغذی موجود در آن نسبت داد. می توانید فندق را در رژیم غذایی معمول خود بگنجانید زیرا می تواند به کاهش وزن، محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش سطح کلسترول و خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر بهبود حساسیت به انسولین. آنها همچنین از حرکات سالم روده حمایت می کنند، التهاب را کاهش می دهند و تعداد اسپرم را افزایش می دهند. اگرچه این آجیل به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین برخی افراد به فندق حساسیت دارند، بنابراین باید احتیاط کرد.

لینک های مربوطه

عوارض جانبی بادام هندی ۹۴ عوارض اصلی مصرف زیاد بادام هندی

از چه داروهای خانگی برای درمان آکنه استفاده می کنید؟

۶ یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

راه حل های هضم غذا برای کودکان. ۶ بهترین درمان خانگی برای بهبود هضم

فواید کشمش سیاه ۸ فواید شگفت انگیز کشمش سیاه برای پوست، مو و سلامتی

عوارض نوشیدن آب سرد برای سلامت بدن + فواید آن



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر