متخصص تغذیه آنوشه آنتی اکسیدان و غذای ضد سرطان


انتخاب غذا و آماده سازی بر اساس دو حس بویایی و طعم است. اما یکی از ویژگی هایی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرآیند علمی پخت حرارت زیاد تأثیر زیادی بر تغییر رنگ غذا دارد و رنگ مورد نظر را ایجاد می کند. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها روی طعم مواد مغذی ، مژه و طعم تأثیر نمی گذارند ، اما به جذابیت بیشتر غذا کمک می کنند: اشتها آور. در افراد چاق ، افرادی که مستعد چاقی هستند ، استفاده از رنگ در تولید غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده ، باعث چاقی بیشتر شود. در مورد کودکان سوء تغذیه ، استفاده از رنگ های مناسب ، سفره ها می تواند انگیزه خوبی برای خوردن آنها باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، کمان میوه در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز برای جذابیت غذا و سفره موثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا استاد آشپز ، مانند یک هنرمند ، از این رنگ های زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبای موجود در میوه ها سبزیجات می توانند ویژگی های خاصی را در غذا ایجاد کرده و خواص مشترکی در آنها ایجاد کنند. و هر بار که به انواع رنگ های غذایی نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز. سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین موجود در این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت بینایی است.

نارنجی و زرد. در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها ج: این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن ، کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، بنفش. در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجات مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ، که رنگ بنفش آبی این مواد را تولید می کند ، همراه با مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است. و تقویت حافظه ادراری کمک می کند تا سلامت به کاهش طعم و مزه کمک کند.

قرمز. میوه هایی مانند گیلاس ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خاصیت آنتوسیانین دارند. شیرین بیان سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذا پخته یا کنسرو می شود ، لیکور موجود در آن برای بدن مفیدتر است.

سفید ، نخل ، قهوه ای. میوه هایی مانند موز ، خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. پیاز موجود در پیاز و آلیسین پیاز باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای نارنجی قرمز باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، احتمال خالی شدن میزها بیشتر است. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را تداعی می کند. بنابراین ، طراحان داخلی معمولاً از این رنگ ها در طراحی آشپزخانه ، اتاق ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید