ایجاد فروشگاه اینترنتی و کسب و کار دیجیتال یکی از موضوعاتی است که شاید بارها به آن فکر کرده باشیم. سهولت استفاده، مقایسه قیمت ها، تنوع بیشتر محصولات و … باعث شد تا اکثر مردم بخش زیادی از خریدهای اینترنتی خود را سفارش دهند و محبوبیت فروشگاه های اینترنتی بیش از پیش باشد. بنابراین، بازار آنلاین از همیشه رونق و جذابیت بیشتری دارد و تقریباً تمامی فروشگاههای فیزیکی تا کنون نسخه آنلاین فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کردهاند، زیرا دنیا خواسته یا ناخواسته به این سمت میرود.
برای داشتن یک فروشگاه در یک مکان معمولی شهری، باید اجاره های بسیار بالایی، هزینه های دکوراسیون، انبارداری، نیروی انسانی و غیره پرداخت کنید که با چالش های مالی قابل توجهی کسب و کار شما را راه اندازی می کند. در عین حال هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در مقایسه با فروشگاه فیزیکی بسیار ناچیز است و اگر بازاریابی مناسبی برای کسب و کار خود انجام دهید، فروش آنلاین و درآمد شما چندین برابر یک فروشگاه معمولی خواهد بود.
اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و ایجاد یک فروشگاه اینترنتی هستید، از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی هزینه های ایجاد چنین فروشگاهی را بررسی کنیم.
راه های مختلف ایجاد یک وب سایت چیست؟
البته در ابتدا باید بگوییم که هزینه راه اندازی وب سایت یا فروشگاه هزینه ای ثابت و فراگیر نخواهد بود. این هزینه تا حد زیادی به نحوه طراحی فروشگاه خود بستگی دارد. همچنین عناصری مانند محدوده محصول، ویژگیها و قابلیتهایی که در اختیار مشتریان قرار میدهید، تعداد بازدیدهای روزانه و … همگی بر هزینه نهایی شما برای ساخت فروشگاه تأثیر میگذارند.
برنامه ها و ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد که شاید نام بسیاری از آنها را شنیده باشید. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، سه راه برای ایجاد فروشگاه اینترنتی وجود دارد که هر کدام شرایط، مزایا و معایب خاص خود را دارند. ۱- طراحی سایت با کد نویسی ۲- استفاده از وردپرس ۳- استفاده از سایت ساز.
هزینه های هر کدام را با هم بررسی می کنیم.
هزینه های داشتن یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟
نکته مهمی که قبل از معرفی روش ها باید به آن توجه کرد، فرآیندهایی است که برای فعالیت در محیط کسب و کار آنلاین باید با آنها آشنا باشید. از زمانی که ایده ایجاد چنین فروشگاهی به ذهن شما خطور می کند تا زمانی که اولین درآمد خود را از آن کسب کنید، مراحل زیر را خواهید داشت: ۱- ایجاد فروشگاه آنلاین ۲- مدیریت، به روز رسانی و پشتیبانی آن ۳- بازاریابی و تبلیغات برای جذب مخاطب و مشتری
در فرآیند ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، ابتدا باید با یک سری عبارات و تغییرات آشنا شوید.
هاست (سرور یا میزبان وب سایت): همانطور که برای نمایش و ارائه محصولات خود به مشتریان در یک فروشگاه فیزیکی نیاز به یک فروشگاه دارید، برای معرفی آنها به دنیای آنلاین نیز به فضایی به نام هاست نیاز دارید. هاستینگ که فضایی برای میزبانی تصاویر، آیکون ها و اطلاعات سایت شماست که بر روی سرورهای یک شرکت خدماتی قرار خواهد گرفت. شما می توانید این فضا را برای مدت معینی – مثلا یک سال – از این شرکت ها دریافت کنید.
دامنه (دامنه یا URL): مشتریان شما در کسب و کار واقعی شما را با آدرس فروشگاهتان به یاد خواهند آورد. دامنه آنلاین آدرس فروشگاه مجازی شما خواهد بود. برای راه اندازی کسب و کار خود حتما نیاز به خرید دامنه دارید که بسته به نوع پسوند می توانید آن را برای یک، دو یا پنج سال تهیه کنید. در جدول زیر هزینه های تمدید عمومی برای یک سال را لیست می کنیم (هزینه ها مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ می باشد).
گسترش میدان | هزینه ثبت نام یک ساله |
و | ۲۵ هزار تومان |
با | ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان |
پاک کردن | ۳۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان |
آهو | ۳۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان |
بیز | ۵۰۰ هزار تومان |
مشارکت کردن | از ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان |
سایت پشتیبانی: نکته مهم دیگری که مردم در راه اندازی فروشگاه اغلب از آن غافل می شوند بحث پشتیبانی است. از قضا، این تنها مهم ترین عامل در موفقیت فروشگاه آنلاین شما خواهد بود. بسته به روش های زیر که برای ساخت فروشگاه خود انتخاب می کنید، هزینه های پشتیبانی سایت شما متفاوت خواهد بود.
هزینه های ساخت فروشگاه اینترنتی به روش کدگذاری
روش اول این است که از فروشگاه اینترنتی خود از یک گروه یا شخص بخواهید تا با کدنویسی از صفر تا صد تمامی امکانات و قابلیت های مورد نظر شما را پیاده سازی کند. کیفیت سایت خروجی که دریافت خواهید کرد بسته به فناوری مورد استفاده در پروژه شما و مهارت و توانایی طراح و برنامه نویس متفاوت خواهد بود. برای سفارش برنامه نویسی فروشگاه اینترنتی با امکانات استاندارد باید حداقل ۲۰ میلیون تومان بودجه و مدت زمان ۲ تا ۶ ماه در نظر بگیرید. علاوه بر این، هزینه های عملیاتی سالانه مانند فضای میزبانی + دامنه و پشتیبانی را اضافه کنید.
مزایا: ویژگی های طراحی سایت دقیقاً به نیاز و خواسته شما بستگی دارد / امنیت بالا در مقایسه با وردپرس
معایب: هزینه های بالا / وابستگی به تیم طراحی / زمان اجرای طولانی
هزینه های طراحی فروشگاه اینترنتی با وردپرس
سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک وب سایت یا برنامه ایجاد فروشگاه آنلاین رایگان است که می توانید زمان نسبتاً کوتاهی را صرف یادگیری نحوه کار با آن کنید یا از یک طراح وب سایت بخواهید تا فروشگاه آنلاین شما را با استفاده از این پلتفرم طراحی و راه اندازی کند. در زیر جزئیات هزینهای را که برای راهاندازی فروشگاه خود به این روش نیاز دارید، فهرست میکنیم. توجه داشته باشید که این هزینه ها برای زمانی است که می خواهید طراحی سایت را خودتان انجام دهید و اگر می خواهید طراحی برای این کار استخدام کنید، ۲ الی ۵ میلیون تومان برای آن بودجه اختصاص دهید.
هدف | دوره پرداخت | هزینه دارد |
هاست مناسب برای یک فروشگاه معمولی | سالانه | از ۶۵۰ هزار تومان |
دامنه (URL) | سالانه | از ۲۵ هزار تومان |
قالب فروشگاهی وردپرس | یک بار | ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان |
افزونه های برنامه | یک بار | ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان |
میانگین کلی) | – | یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
مزایا: تنوع قالب ها و پسوندها / قابلیت حمل
معایب: ایمنی پایین / سرعت کم در مقایسه با روش های دیگر
هزینه های فروشگاه ساز
فروشگاه سازها ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا فروشگاه اینترنتی خود را بدون دانش فنی و زمان طولانی راه اندازی کنید. مزیت این سیستم ها این است که برای این منظور از ابتدا رمزگذاری می شوند و امکانات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهند. خدمات فروشگاه سازان یکپارچه هستند و شما مجبور نخواهید بود هزینه جداگانه ای را برای هر یک از امکانات به طور دقیق پرداخت کنید.
مزایا: هزینه مقرون به صرفه / راه اندازی سریع / ویژگی های راحت / پشتیبانی / امنیت بالا
معایب: ناتوانی در توسعه توانایی ها به تنهایی
نام | هزینه ها |
فروشگاه ساز WebZi. فروشگاه ساز وب زی | شروع از سالیانه ۹۸۰۰۰۰ تومان |
فروشگاه ساز شبایوا | شروع از ۳۴۸ دلار در سال |
فروشگاه ساز ویکس | شروع از ۴۰۰ دلار در سال |