هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون های شادی نتیجه ترشحات شیمیایی در مغز هستند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات باعث می شوند ما احساس آرامش ، شادی و خوشحالی کنیم؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما رخ می دهد که معمولاً به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی وجود دارد که مسئول ایجاد این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تنظیم می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهم ترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید ، راه های افزایش آن هورمون ها در بدن توضیح داده می شود.

اندورفین عمدتا به فرد کمک می کند تا با استرس کنار بیاید و درد را کاهش دهد.

تثبیت کننده سروتونین منجر به آرامش ، شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است ، در سیستم پاداش مغز نقش محرک دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون مواد شیمیایی مورد نیاز را به مغز شما ارسال می کند. وقتی کاری سرگرم کننده انجام می دهید مخفی می شود. این هورمون می تواند با خوردن غذای عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا ورزش کردن آزاد شود.

یک فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند ، این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که دوست دارد ، او به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما ، احساس شادی و شادی را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش اضطراب و استرس ما در ارتباط با یادگیری کمک می کند: حافظه.

سروتونین به طور طبیعی توسط فعالیت های عادی تولید می شود که می توانیم هر روز انجام دهیم ، مانند پیاده روی ، خوب خوابیدن ، گذراندن وقت در طبیعت یا مراقبت از فعالیت های کاهش استرس.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما کمک کنند تا با درد جسمی کنار بیاییم. آنها با درد یا استرس تسکین می یابند ، اما با فعالیت های دیگر ، مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی نیز تسکین می یابند.

اندورفین ها هورمونی با اثر کوتاه ترشح می کنند که درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد “اندورفین بالا” صحبت می کنند که هنگام احساس ناراحتی یا درد واقعی دریافت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. مطالعات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد که این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس و صمیمیت دوستانه همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

هورمون های شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. با افزایش مواد شیمیایی عصبی در بدن ، نورون های متصل به موضوع مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را مانند گذشته دفع کند. در سنین جوانی ، مغز به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما با افزایش سن ، ایجاد مسیرهای عصبی جدید آسان نیست.

ایجاد طرح های جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تحریک دوپامین

همه ما می دانیم که دوپامین هنگامی که شما کاری را درست انجام می دهید ، تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را در زندگی خود قرار داده اید که از آنها لذت می برید و به خوبی انجام می دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری که باعث آزادسازی دوپامین و مغز شما می شود که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کار خوبی انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش تحریک سروتونین

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به طور طبیعی سطح سروتونین خود را افزایش دهید. بیرون آمدن از خانه راه موثری برای راه رفتن است. همه در یک روز بارانی احساس بهتری دارند.

برای تقویت ایمان خود به ارزشهای زندگی خود تلاش کنید. این درست است که هر فردی می تواند پیروزی یا باخت را در زندگی خود احساس کند.

اگر بر ضررهای خود تمرکز کنید ، سروتونین بدن کاهش می یابد. همیشه یاد بگیرید که ذهن خود را مثبت نگه دارید و بر پیروزی های کوچک یا بزرگ تمرکز کنید.

ورزش یکی از راه های افزایش سروتونین ، هورمون شادی است. پیاده روی سریع به مدت 10 دقیقه برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری داشته باشید؟ بیست تا چهل دقیقه فواید باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم خواهد داشت.

مطالعات همچنین نشان داده است که غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش تحریک اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است. با این حال ، راه های دیگری برای ترشح اندورفین وجود دارد. خنده یا حرکات کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

افزایش هورمون های شادی

روش تحریک اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق با همه تخم مرغ هایش آزاد می شود. میزان این هورمون را در بدن خود از طریق یک کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی مشاهده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث تحریک ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا کسانی که به شما علاقه مند هستند ، است. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا نزدیک شخص خاصی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی داخلی برای بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است ، در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری داشته باشید.

اولین مرکز پرستاری سلامت وی با داشتن سالها تجربه در زمینه ارائه مجوزهای رسمی ، مراقبت در منزل و خدمات پرستاری به مجوز رسمی وزارت بهداشت ، آماده خدمت رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز با کادر مجرب و متخصص خود می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز ، در شخص پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار ، متخصص اطفال ، همواره خدمات ارائه کرده اند ، با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت ، خدمات پرستاری ، آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار W این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و قبل از استفاده باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید