ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر به اندازه کافی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند به بیماری هایی مانند ضعف کمک کنند. با این حال ، برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما دارای ادعاهای غیرمستقیم بسیاری است که با شواهد اندک یا بدون هیچ شواهدی تایید می شود. در اینجا برخی ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد.
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که ویتامین C میزان سرماخوردگی را کاهش می دهد ، زمان بهبودی در بزرگسالان و کودکان حدود 14 درصد در حدود 8 درصد است ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهدی از مطالعات انسانی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای سلامتی ضروری است ، از جمله افزایش سطح آنتی اکسیدان ها ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار قوی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی معتقدند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C روزانه می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلاتی را برای افرادی با سطح طبیعی آهن بالا ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C در آب محلول است ، بدن در طی چند ساعت پس از مصرف مقدار زیادی از آن را دفع می کند و مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکل ساز شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی ، که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، برای رسیدن به حداکثر مجاز ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید.
با این حال ، افراد در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ممکن است بیش از حد ویتامین C مصرف کنند.

تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، هنگامی که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، احساس می شود. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه:
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در خطر مصرف بیش از حد و عوارض جانبی هستند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عوارض جانبی جدی تر ، مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از سطح بالای ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید