چای یا قهوه. کدام سالم تر است؟ – نکات قدرت تلفن


چای یا قهوه. کدام سالم تر است؟

قهوه و چای از معروف ترین نوشیدنی های جهان هستند. این که آیا هر دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه و چای و را با هم مقایسه می کند تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام را انتخاب کنید.

محتوای کافئین:

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در تحقیقات تحریک کننده ترین آن مشخص شده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل تأثیرات مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان ، اندازه یا روش دم کردن می تواند متفاوت باشد ، اما مقدار مساوی قهوه چای حاوی دو برابر کافئین کافئین است. ایمن ترین دوز کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. 8 اونس (240 میلی لیتر) فنجان قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین به جای 47 میلی گرم چای کافئین دار است.

اگرچه دانشمندان در درجه اول بر تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی ، با وجود مقادیر متفاوت مواد ، می توانند مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد و عملکرد ورزشی ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین ورزش را تحریک می کند.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین در مقایسه با دارونما نتایج تمرینات استقامتی را تا 12 درصد بهبود می بخشد. در مورد اثرات کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی با زمان پاسخ ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کند. چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها هستند: سرشار از پلی فنول ها ، که طعم و سلامتی خوب را افزایش می دهند. گروه های پلی فنولیک زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، T-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها-اسید کلروژنیک (CGA) است.

تحقیقات آزمایشگاهی جدید نشان می دهد که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برد. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است که نشان می دهد چای ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی در مورد خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی برای رشد سلول های سرطانی عمل می کند ، بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات طولانی مدت بر روی انسان و مطالعات اضافی که شواهد اضافی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را از سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها باعث کاهش بیماری های قلبی می شوند. آنها می توانند سلامت قلب را از طریق مکانیسم های مختلفی مانند محافظت از عروق خونی تقویت کنند.

  • گشاد کننده عروق آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد میکروبی. آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی از طریق آنها تغذیه می شوند.
  • اثر ضد تروروژنیک. آنها از تشکیل پلاک در رگ های خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

یا قهوه و چای می تواند به شما انرژی بیشتری بدهد ، اما به روش های مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین هوشیاری را افزایش می دهد ، خستگی را کاهش می دهد ، سطح دوپامین را افزایش می دهد ، آدنوزین را مسدود می کند. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که باعث افزایش خواص اعتیادآور قهوه می شود. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین ، با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی را کاهش می دهد.

همچنین ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً فوری است. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم هنگام نیاز به افزایش فوری یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر تحریک انرژی

چای دارای کافئین کمی است ، سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که باعث تحریک مغز می شود. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، یک اثر ضد استرس داشته باشد. این اثر تحریک کننده کافئین را خنثی می کند ، بدون خواب آلودگی حالتی آرام اما هوشیار می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L-theanine با کافئین ، مانند چای ، می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز و تمرکز سریع کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای نسبت به قهوه انرژی و آرامش بیشتری می بخشد.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند کالری سوزی شما را تا 13-3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کنید ، که باعث می شود شما 150-179 کالری بیشتری بسوزانید.

قهوه همچنین با چربی سوزی همراه است و از تولید سلول های چربی جلوگیری می کند. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج بررسی 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز به نظر می رسد در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش کلیدی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان داده است که پلی فنول های چای می توانند چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شوند ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، اما مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​آن بی خطر است.

اگرچه خواص آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، قهوه و چای هر دو منابع عالی این ترکیبات قدرتمند هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون ، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث اختلال خواب در افراد حساس شود.

علاوه بر این ، مصرف بیش از حد قهوه به دلیل اثرات کافئین بر مغز می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام بیدار شدن شما را آرام می کند.

علاوه بر این ، می توانید بدون گزینه های حاوی کافئین ، که شامل سایر نوشیدنی ها و چای های گیاهی است که به طور طبیعی کافئین ندارند ، بروید. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقدار زیادی کافئین در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-thianine در چای باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین بسته به ترجیح شخصی شما یا حساسیت شما به کافئین می توان آنها را کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com:

دیدگاهتان را بنویسید