چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟


علت چاقی چیست؟

مری فقط در مورد پرخوری نیست ، بلکه عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله ، ما به دلایل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نقطه قوت این است که تقریباً همه مردم دلیل افزایش وزن خود ، چاقی را نمی دانند ، آنها فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند ، بدون دلیل وزن خود را افزایش داده اند. به همین دلیل است که در این مقاله در مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را که باعث افزایش وزن می شود بررسی کنیم ، اما شما با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، سخت در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود. در حقیقت ، شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از مردم تصور می کنند که خیلی کم و درست غذا می خورند ، بدون پرخوری وزن اضافه می کنند ، اما این فقط صورت مشکل را پاک می کند ، به شما کمک نمی کند.

موارد زیر به احتمال زیاد یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی است ، اما شما از آنها مطلع نیستید.

کم تحرک بودن

بی تحرکی در طول روز ، که به اصطلاح عدم فعالیت افزایش وزن نامیده می شود ، یک عامل مثر در بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی با ماشین و استفاده از رایانه و تلفن همراه از فعالیت های کم تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. سوبز و به دنبال آن تماشای تلویزیون ، بیشترین نقش را در افراد کم تحرک ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در زندگی ، مانند ورزش کردن و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت بزرگی در جلوگیری از بی تحرکی و چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارمند نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن در طول روز کاری با یک ساعت ایستادن باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

مطالعات همچنین نشان داده است که صرف زمان زیاد روی صفحه نمایش می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی ، ورزش به جای تماشای تلویزیون بعد از شام ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، نشستن پشت میز یا دوچرخه سواری برای کار ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر بخورید: شیرینی

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به چربی بدن شما کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی است ، می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و با افزایش وزن ارتباط قوی دارند. به عنوان مثال ، 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی قند توصیه نمی شود: می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. بنابراین ، بهتر است به تدریج مصرف شکر را کاهش دهید: شیرینی.

غذای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن زیاد است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شکر ، فست فود و غذاهای مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، مطالعه ای روی 19،363 بزرگسال در سال 2019 نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق می شوند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامت و تناسب اندام مهم است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه روی 92 زن نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابیدند نسبت به زنانی که 6 ساعت در روز می خوابیدند دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتری از ویسفاتین (پروتئین تولید شده توسط سلول های چربی) بودند:

بنابراین ، افزایش الگوهای خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با 33 درصد کاهش وزن کمتر از خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب شما ضعیف است ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان کافئین مصرف شده و مدتی خوابیدن را کاهش دهید.

عدم مصرف کافی و کامل غذای سالم

مصرف کامل و عدم مصرف غذاهای سالم می تواند به اندازه غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد: می تواند منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است که می تواند بدون پرخوری منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

هر دو گروه آموزش داده اند تا میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس ، کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه بپزند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی وزن یکسانی از دست دادند: 12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد مغذی در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. به تدریج سعی کنید غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل ، دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز شما است و می تواند منجر به چاقی شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و تعامل با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

آیا از اختلالات خاصی رنج می برید؟

اگرچه علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه برمی گردد – نکاتی که ذکر کردیم ، برخی از اختلالات سلامتی می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا یا حتی فعالیت بدنی زیاد ، ممکن است به این موضوع مربوط باشد ، هر چقدر هم که برای بهبود سبک زندگی خود تلاش کنید ، باز هم اضافه وزن خواهید داشت. بدن اختلالات ایجاد کننده انسداد عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید. این وضعیت که بر غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به چاقی ، افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی. این شرایط روانی عمومی با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS). PCOS می تواند باعث افزایش وزن شود و با بر هم زدن تعادل هورمونی زنان در سنین باروری ، کاهش وزن را مشکل کند.
  • اختلال پرخوری (BED): استراحت در رختخواب حمله مکرر پرخوری بی رویه است و می تواند منجر به پیامدهای سلامتی زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح باید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای روانگردان ، می توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروهایتان اضافه وزن دارید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین از جمله عاداتی است که می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، هنگامی که علت چاقی را می شناسید ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر تغذیه سالم می تواند به شما در تناسب اندام و بهبود سلامتی کمک کند.

healthline.com:

ncbi.nlm.nih.gov:

nhs.uk:

دیدگاهتان را بنویسید