چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟


ارسال شده در 07.10.1400

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، استنشاق هوای حاوی ویروس یا تماس با تجهیزات ویروس آلوده به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی باعث خواب آلودگی در مجاری تنفسی شوند و در صورت ضعف فرد در اثر عواملی مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی باعث بیماری شوند. بنابراین ، در صورت سرماخوردگی ، لازم نیست به دنبال حامل در اطراف خود باشید. با توجه به شیوع بالای این بیماری در هوای سرد ، در مجله پزشکی اپل به روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه اشاره می کنیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و موارد خاصی را در شیوه زندگی خود اعمال کنید. رعایت این امر می تواند از سرماخوردگی به ویژه در هوای سرد جلوگیری کند.

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

همچنین بخوانید: از سرماخوردگی گرفته تا کرونا

برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد.

برای شستن دست ها

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی ، شستن مرتب دستان است. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها تا هفته ها طول بکشد و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. مواردی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شستشو نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس کردن دستان خود را بشویید. همچنین هنگام سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا از آلوده شدن دیگران جلوگیری کنید فقط توضیح دهید که چرا دیگران را لمس نمی کنید. مالیدن و تکان دادن خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

جلوگیری از یخبندان پاییزی

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه های نفوذ ویروس ها هستند. این یکی از مهمترین مراحل پیشگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است. بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت کودک یکی از موثرترین روش ها برای سرماخوردگی یا برعکس انتقال آن به والدین است. هنگام عطسه یا سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. رعایت بهداشت دست می تواند از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند.

حرفه ای یک سبک زندگی است

به اندازه کافی بخوابید تا از استرس جلوگیری کنید. خستگی ، استرس و نخوابیدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند در جلوگیری از شروع سرماخوردگی نقش داشته باشد.

در فضای باز

بسیاری از مردم در پاییز سرما می خورند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون رفتن است. در صورت امکان در فضای باز استفاده کنید. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما ، جریان هوای آزاد را در خانه و محل کار خود در هوای سرد مسدود می کنند. تنفس بسته تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد در کنار یک فرد سرماخورده خودداری کنید و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه مناسب را انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کنید

چمن

سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و همچنین حرکت موهای نازک در داخل مجاری تنفسی (تنفس مژه) به بیرون ، مهمترین عامل در جلوگیری از به دام انداختن ویروس ها ، باکتری ها و سرایت آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. Sm راه های هوایی را پاک می کند و موها را به طور موقت فلج می کند ، که باعث عبور ویروس ها از طریق سیستم ایمنی می شود و باعث بیماری می شود. فشردن ذهن مژه های تنفسی را برای بیش از نیم ساعت فلج می کند ، می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش

ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریه را افزایش می دهد ، خطر انتشار ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. تمرینات Erc با افزایش جریان خون در عروق و کلیه از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند. ورزش می تواند در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کند.

تغذیه مغذی پاییزی برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات بنوشید. نوشیدن مایعات فراوان میکروب های بدن را از بین می برد. چای سبز یا چای ساده با آب ساده بهترین انتخاب برای هوای سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه های طبیعی موجود نیست ، می توانید آنها را با پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی ناشی از ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن برای تولید گرما باید کالری بیشتری بسوزاند. شروع رژیم های غذایی شدید ، مانند نوشیدن فقط آب یا هویج ، می تواند سیستم ایمنی بدن را در این زمان تضعیف کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی در رنگ های مختلف نیز دارای ویتامین C هستند. ماست و باکتریهای مفید آن به ضدعفونی کردن دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

پیوندها:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت Webmd:

دیدگاهتان را بنویسید