کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که مرا به روز تولد دوستم آورد پایین آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من رو به افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و مهمتر از همه ، وحشتناک لباسم مناسب نبود.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم حتی صبح بود که بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا تا صبح زمین را با بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من ساکن بود و من نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر بی تفاوت و بی حوصله باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم غده تیروئید مرا بررسی کند. البته ، من باید خشکی ، سردی منقبض را به علائم خود اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن آتش را نخورید ، که آنقدر می سوزد تا احساس سلامت ، شادابی یا محرومیت از این احساسات خوب داشته باشید.

اگر دائماً بی حوصله هستید ، انرژی ندارید ، با سایر احساسات متناقض دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

خود را از نظر اختلال عملکرد تیروئید بررسی کنید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمونها بر متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی در بدن ما تأثیر زیادی دارند. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. به نظر می رسد آنها به ما فرمان زندگی می دهند ، نه اینکه تسلیم اعضای بدن خود شویم (1).

اما مواقعی وجود دارد که: این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. مواردی مانند اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). تولید بیش از حد هورمون های تیروئید) ، جراحی های تیروئید که برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید و بارداری برخی از شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما بی حوصله و بی حال هستیم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است ، زندگی در صلح با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید ، چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه باشید تا در مورد کار و انجام غدد تیروئید ویستون به شما بگویم. با دانستن این موارد عمل کردن به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون های غیرطبیعی و داروها نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را در دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای اختلال عملکرد تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری بدن خود را عاقلانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن بسیار مهم است: کالری (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال در غده تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارا وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف روزانه پروتئین خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها مواد مغذی ضروری را برای بسیاری از عملکردهای بدن تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید ، زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و غلات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از این که آنها در رژیم غذایی شما هستند به شما کمک می کند کالری کمتری بسوزانید در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مطمئن شوید که متعادل است. غلات کامل 100٪ کامل هستند: مکمل غذایی برای عادات غذایی شما. از آنجا که حاوی تمام دانه های غلات کامل است ، باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو ، غلات کامل و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز دلیل خوبی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بهتر است مصرف آن را محدود کنید. غذاهای حاوی سویا باید با احتیاط مصرف شوند ، از جمله ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن باشید. شناسه:، سلنیوم و: روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب غده تیروئید وجود دارد.

ید این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. طبیعتاً کمبود آن می تواند ما را به سمت تنبلی و کم کاری تیروئید سوق دهد (11). بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی (تخم مرغ) (12).

سلنیوم (Se) این عنصر فعال شدن هورمون های تیروئید را تحریک می کند. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. گردو ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

Inc Inc. (Zn) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید آن کمک می کند. Inc همچنین نقش مهمی در تنظیم TSH ایفا می کند. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (بهتر است از آن کامل استفاده شود. از آنجا که زرده ها سرشار از ید و سلنیوم و پروتئین ها سرشار از پروتئین هستند) ، بیشتر مرغ ، گوشت گاو ، ماهی ، میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال ، گوجه فرنگی) سبزیجات و اسفناج (محدودتر و پخته تر) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم متعادل کامل را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت شود – حتی بیشتر به غده تیروئید آسیب برساند. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. بنابراین می توانید روی بوم بیفتید.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از ریشه گرفته شده است. احتمالاً می دانید که غاز بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ماده عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که تهیه این غذاها ترکیبات خنده را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از منوی شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند.

4 نکته احتمالی کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • آگاهانه غذای آگاهانه بخورید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن از استرس خلاص شوید. کاهش استرس باعث افزایش وزن و حفظ سلامتی شما می شود.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را تا حد متوسط ​​افزایش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات بسیار کمی در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید