گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بیاموزید


امروزه به لطف پیشرفت های علم پزشکی ، تشخیص یا جلوگیری از بسیاری از اختلالات علل حساسیت غذایی ، که گاهی منجر به بیماری های دستگاه گوارش می شود ، امکان پذیر است. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در حقیقت ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا گیج کننده باشد. در مقاله بعدی متوجه خواهید شد که این نوع رژیم برای کاهش وزن افراد در نظر گرفته نشده است ، اما این رژیم فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی لازم برای بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن غلات ، غلات کامل دچار سوء هاضمه شده اید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن در روده کوچک خود حساسیت داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در اینجا نحوه ترکیب آن برای استفاده از رژیم بدون گلوتن آورده شده است.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری الی یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است ؛ این بیماری تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افرادی که از این بیماری رنج می برند باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، بدن دچار واکنش خود ایمنی می شود که به مخاط روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند ، که منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری توت فرنگی الی خوردن رژیم غذایی بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، قوام چسبناکی به آرد می بخشد. این نوع چسب هنگام پخت به نان حجم می دهد ، بنابراین بافتی ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم از خوردن غذاهای فاقد گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات از جمله گندم ، جو ، چاودار و برخی دیگر از غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. علاوه بر این ، برخی از مردم نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن توصیه می شود تا حد امکان از غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن استفاده نکنید که عموماً شامل غلات ، گندم ، آرد دانه ، دانه گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط از غذاهایی استفاده کنید که حاوی گلوتن طبیعی نیستند ، مانند گوشت ، ماهی ، میوه ، سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده یا سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی حاوی گلوتن نیستند. بنابراین به نسخه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید به شرح زیر است:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • روغن های F و روغن هاآووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی های جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجاتبه هر شکلی ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • محصولات غلات بدون گلوتنگندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان دارویی ادویه جات ترشی جاتهمه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات ترشی جات به طور طبیعی حاوی گلوتن هستند ، می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • دانه های گردو ermهمه انواع ، از جمله بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج.
  • همچنین نوع خاصی از محصول ویژه است نان کدام فاقد گلوتن هستند؟

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید تا گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذای بدون گلوتن را انتخاب کنید. اکنون برنامه جدیدی به نام جستجوی غذای بدون گلوتن برای شناسایی ترکیبات بدون گلوتن در غذا در دسترس است. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذای بدون گلوتن

جالب اینجاست که برخی غلات و نان های بدون گلوتن نیز غذاهایی هستند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر ، بیسکویت های موجود در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیک.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. از طرف دیگر ، می توانید از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نان ، نشاسته ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، آرد سویا ، آلوئه ورا استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

به خاطر داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن هستند ، بنابراین هنگام انتخاب دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب معطر ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند به گلوتن حساسیت دارند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط چاقی گلوتنی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. چند هفته پس از بیماری الی ، می توانید غذاهای فاقد گلوتن را برای بررسی علائم دوباره وارد کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، به احتمال زیاد چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شده است.

آیا گلوتن ارتباط دارد؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. کاهش وزن با شروع رژیم غذایی بدون گلوتن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی غذاهای حاوی گلوتن را جذب می کند و رژیم بدون گلوتن آن کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید از این رژیم پیروی کنید ، می توانید از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن: بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم دستگاه گوارش را تسکین می دهد
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن در پایان این مقاله ارائه شده است.

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه. 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیل با میوه خرد شده دلخواه خود را یک شبه در یک کاسه بریزید یا یک پارچ را خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید