آیا دربارداری می توان از لوازم آرایشی استفاده کرد؟


آرايش كردن در بارداری مقوله ای است که بایدها و نبایدهای بسیاری را در دل خود نهادینه کرده است. آرایش کردن در زمان بارداری با محدودیت همراه است و قطعا لوازم قابل استفاده در بارداری با زمان قبل بارداری تفاوت هایی دارد.

خانم های باردار حتما باید با مواد تشکیل دهنده هر نوع لوازم آرایشی آشنا و قبل از استفاده به ترکیبات آن دقت داشته باشند. قطعا این دسته افراد آزادی عمل قبل را ندارند چرا که ترکیبات لوازم آرایشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی مادر و جنین تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر به پوست، سلامت و جنین خود اهمیت می دهید نکاتی که در ادامه گفته می شود را با دقت رعایت کنید.

در این دوره ممنوعیت کامل استفاده از لوازم آرایشی وجود ندارد اما با محدودیت همراه هستید.

ایا ارایش در دوران بارداری مضر است؟

براساس نظریه پزشکان سلامت مادر و جنین در اولویت قرار دارد پس استفاده از لوازم شیمیایی ممنوع و استفاده از لوازم مراقبتی گیاهی بلامانع و بدون ضرر است به عنوان مثال تغییرات هورمونی در زمان بارداری منجر به اختلالاتی از جمله نمایان شدن لک های پوستی و تیرگی هایی در بدن می شود اما همه این تغییرات موقتی هستند همین مساله منجر به تمایل به استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری شده کرم شیر گاو برند معروف بیوآکوا یک روش مراقبتی کاملا گیاهی است که تغذیه کاملی برای پوست هم محسوب می شود علاوه بر رفع تیرگی و لک ها رطوبت و آبرسانی بسیار موثری را نیز به همراه دارد.

این تنها یک مثال بود تا متوجه شوید برای هر وسیله ای یک جایگزین گیاهی موثر وجود دارد پس به صورت کلی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان بارداری از لوازم آرایشی استفاده کنیم یا خیر باید بگوییم که اگر در ترکیبات لوازم آرایشی شما ماده شیمیایی مضری وجود ندارد و سلامت شما و جنین را به خطر نمی اندازد مانعی در استفاده ندارید استفاده از لوازم گیاهی را در این دوره توصیه می کنیم.

تمام اصول آرايش كردن در بارداری

آیا لوازم آرایشی برای زن حامله ضرر دارد

در دوران بارداری می توان از لوازم آرایشی مخصوص از جمله کرم های مخصوص خانم های باردار مثل کرم شیر گاو بیوآکوا، انواع ماسک ورقه ای گیاهی، رژهای بدون سرب و… استفاده نمود.

آرایش در سه ماهه اول و دوم بارداری

با توجه به حساسیت های دوران بارداری و تشکیل جنین در ماه های ابتدایی باید روی مساله سلامت مادر و جنین و ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی بسیار دقت داشته باشید حتی الامکان سعی کنید لوازم گیاهی را جایگزین نمایید و قبل از استفاده از هر نوع وسیله آرایشی ترکیبات آن را بررسی کنید. به طور کلی دقت داشته باشید وسایل آرایشی مورد استفاده فاقد ترکیبات زیر باشند:

  • سرب: که مقدار زیادی در رژ و مقدار کمی از آن در لاک وجود دارد. استفاده از سرب در دوران بارداری به صورت مستقیم روی مغز جنین و میزان فشار خون مادر تاثیر گذار است برهمین اساس استفاده از لاک و کاشت ناخن در دوران بارداری جزو محدودیت های جدی قرار دارد.
  • پارابن: ترکیب اصلی نگهداره لوازم آرایشی است که در برخی شامپوها، کرم ها، رنگ مو و مرطوب کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از تهیه لوازم آرایشی و مراقبتی حتما دقت داشته باشید که وسیله انتخابی فاقد پارابن باشد. پرهیز از رنگ کردن مو نیز به همین جهت است چرا که اغلب رنگ ها دارای پارابن می باشند. پس رنگ مویی فاقد پارابن تهیه کنید.
  • ضد آفتاب های شیمیایی: ضد آفتاب وسیله ای جدایی ناپذیر در تمام دوران است و حتی خانم های باردار نیز می بایست از آن استفاده کنند اما ضد آفتاب هایی با ترکیبات شیمایی برای جنین بسیار خطرناک هستند و می توانند به صورت مستقیم روی نخاع جنین تاثیرات منفی برجای بگذارند. انتخاب ضد آفتاب های گیاهی برای خانم های باردار در اولویت است.
  • لایه بردارها: لایه بردارهای طبیعی مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد اما باز هم مثل همه گزینه های قبلی استفاده از لایه بردارهایی که حاوی ترکیبات شیمیایی هستند، ممنوع است.
  • فتالات: دقت داشته باشید استفاده از خوشبو کننده و ادکلن ها بلامانع است در صورتی که فاقد فتالات باشند این ترکیب برای زنان باردار مضر است و ممکن است نقض های مادرزادی را برای جنین به دنبال داشته باشد.

با تمام این تفاسیر دیگر می دانید که چرا زن باردار نباید آرایش کند؟ تمام ترکیبات شیمیایی اطراف ما به طور مستقیم و غیر مستقیم روی سلامت مادر و جنین تاثیر گذار هستند هر چند نمی توان در زندگی مدرن امروزی به طور قطع و کاملا 100 درصد از تاثیرات آنها جلوگیری کرد اما حتی الامکان می توان محصولات گیاهی یا لوازم مراقبتی و آرایشی سالم تر را جایگزین نمود.

بدین ترتیب از عواقب و ضررهای ناشی و جبران ناپذیر به دور خواهید بود چنانچه در خصوص استفاده از لوازم مراقبتی و بهداشتی در زمان بارداری با شک و یا سوالی مواجه شدید کارشناسان رنگدونه آماده پاسخگویی به شما مادران عزیز هستند سلامت شما آرزوی ماست.



Source link