خودروی ملی کدام است؟

به گفته روشنیمقدم شرکت سایپا به موازات اجرای خودروی (۲۳۱ (۸۱ طراحی و تولید دو محصول جدید دیگر را نیز آغاز کرده که این دو محصول جدید طی دو تا سه سال آینده وارد با بازار خواهند شد. گیربکس باید قادر باشد در سربالاییها نیروی لازم و مناسب اتومبیل را تأمین کند و از سوی دیگر در مسیرهای بدون شیب و هموار مانند بزرگراهها سرعت زیادی را فراهم کند. در نظر داشته باشید که در حین تعویض دنده نباید کتف راننده از صندلی فاصله پیدا کند. روشهای نامتعارف زیادی برای تعویض دنده ماشین وجود دارد، اما در این مطلب ما به روش صحیح آن میپردازیم؛ چرا که در عین سادگی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. در سیستم گیربکس اتومات در واقع پدال کلاچ حذف شده و تعویض دنده مطابق با انتخاب راننده خواهد بود. هر چقدر در خودرو، دنده با دور موتور بالاتری در حال حرکت باشد طبیعتاً نیاز به تعویض دنده خودرو نیز الزامی خواهد شد. این قانون تقریبا در تمام خودروهای دنده دستی جواب میدهد؛ یعنی اگر کسی تازه شروع به رانندگی کرده باشد و یک ماشین معمولی غیر اتوماتیک داشته باشد، میتواند برای شروع به حرکت تا سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت از دنده یک استفاده کند، از آنجا به بعد تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت را با دنده ۲ برود و به همین ترتیب دندهها را افزایش دهد.

واردات خودرو غیر از شرایطی که خودرو اشکال فنی دارد، باید اطلاعاتمان را بروز کنیم تا متوجه شویم چرا این اتفاقها رخ میدهند؛ مخصوصا دربارهی روش درست تعویض دنده که خیلی هم حساس است. تا اوایل دهه پنجاه فقط برای تعویض دنده دو به دنده سه از سیستم همگام استفاده میشد و اگر راننده میخواست از دنده دو به دنده یک بیاید، باید خودرو را به طور کامل متوقف میکرد. چرخ دنده هلیکال یا مارپیج نوع خاصی از انواع چرخ دنده خودرو است که از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی تغییر دنده در خودرو بدون ایجاد سروصدای اضافی را در اختیار ما قرار میدهد. در گیربکس خودرو از انواع چرخ دندههای مختلف برای ایجاد یک گیربکس کاربردی و مؤثر استفاده میشود. در نتیجه راننده و سرنشینان به سمت شیشه جلو پرتاب خواهند شد برای جلوگیری از این کار بهتر است فاصلهای که میخواهید دنده را تعویض کنید کمی مکث کرده و با گاز دادن این فاصله را ایجاد کنید، سپس پا را از روی کلاچ به آرامی بردارید تا خودرو دچار ترمز موتوری نشود. سبک کردن دنده در خیابانهای شهری امری بسیار حیاتی است و بسیار راحتتر از سنگین کردن دنده خواهد بود، اما نحوه سبک کردن دنده خودرو بدین صورت است که برای سبک کردن دنده 1 به 2، دور موتور در حالت 2 الی 3 هزار دور در دقیقه، تعویض دنده کنید.

تعویض دنده صحیح، در واقع همان نرم تعویض کردن آن است که نیاز به تنظیم دور موتور دارد که به آن نیز گفته میشود. حتما میدانید که استفاده از روش درست تعویض دنده، عمر گیربکس و موتور خودرو را افزایش میدهد و مصرف بنزین را هم به حداقل میرساند. اما گاهی، شرایطی پیش میآید که میبینیم خودرو طبق دانستههای ما کار نمیکند و رفتارهای عجیبی از خودش نشان میدهد. برای مثال از دنده 2 به 4 و از دنده 5 به 3 تعویض دنده را انجام میدهد که علاوه بر فشار روی گیربکس و موتور به بقیه قسمتها هم فشار میآید. برای سنگین کردن دنده در حالتی که دور موتور کم است، برای مثال از دنده 3 به 2 کافی است که کلاچ را گرفته و از طریق دسته دنده، تعویض دنده خودرو را از 3 به 2 انتقال دهید و با کمی گاز دادن دور موتور را به میزان استاندارد برسانید تا تعویض دنده خودرو راحتتر انجام شود، سپس پای خود را از روی کلاچ بر میدارید. ​.

نحوه سبک کردن دنده چگونه است؟ یکی از اقداماتی که عمر موتور و گیربکس را افزایش میدهد، نحوه تعویض دنده خودرو است. برای این کار کافی است برای تعویض دنده از1 به 2 سرعت خودرو بین 20 تا 25 کیلومتر بر ساعت باشد و تعویض دنده خودرو سریع انجام شود. که برای تعویض دنده خودرو بهتر است که در هنگام تعویض دنده نرم عمل کنید تا علاوه بر کاهش استرس رانندگی به سرنشینان کمک کرد که با آرامش بیشتری در کابین خودرو بنشینند. تقریبا تمام رانندهها روش تعویض دنده را تنها یکبار یاد میگیرند و بعد از مدتی، این کار را به صورت غیرارادی انجام میدهند. در مقابل، دنده سنگین را داریم که شامل دندههای ۱ و ۲ است. دندههای سبک قدرت زیادی ندارند و تنها برای افزایش سرعت به کار میروند. این دندهها قدرت زیادی دارند و معمولا در جادههای شیبدار استفاده میشوند. دندههای سنگین قدرت زیادی دارند و معمولا در جادههای شیبدار استفاده میشوند. این قطعه به دسته دنده وصل است و با حرکت دادن آن، دندههای محور زیر چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ جابهجا میشوند. البته هنگام شروع به حرکت هم ناچار به استفاده از این دندهها هستیم. کلاچ در واقع قطعهای است که هنگام تعویض دنده خودرو، جعبه دنده را به پیشرانه متصل کرده یا ارتباط بین آنها را قطع میکند تا راننده با فشردن پدال کلاچ، این سیستم را فعال کرده و عوض کردن دنده را به راحتی انجام دهد.