عوارض چاقی وابسته به علت چاقی


کسانی‌که بر اثر تغذیه نامناسب دچار چاقی می‌شوند، بیشتر از افراد مبتلا به چاقی ژنتیکی، در معرض سکته قلبی هستند.

عوارض چاقی

عوارض چاقی در تمام انواع چاقی یکسان است یا انواع متنوعی دارد؟

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که اگر علت چاقی ژنتیک باشد و نه سبک زندگی، خطر بیماری قلبی کمتر خواهد بود. با مادر مجله اینترنتی همراه باشید.

اثرات منفی شاخص توده بدنی بالا (BMI) بر سلامت ما به خوبی شناخته شده است، بالا بودن این شاخص خطر ابتلا به چندین بیماری را افزایش‌می‌دهد. چاقی موضوعی نگران‌کننده در کل جهان است زیرا تقریبا یک سوم جمعیت جهان اکنون دارای اضافه وزن بوده یا چاق محسوب‌می‌شوند.

یکی از بیماری‌هایی که با چاقی مرتبط است، بیماری‌های قلبی عروقی (مانند بیماری قلبی و سکته مغزی) است که به گفته سازمان بهداشت جهانی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

عوارض چاقی

علت چاقی

چاقی یک وضعیت پیچیده است و‌می تواند هم تحت تاثیر ژنتیک و هم سبک زندگی و محیط فرد باشد.

سبک زندگی شامل مواردی است از جمله: آلودگی هوا، سیگار کشیدن، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، داروهای مصرفی، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سلامت روان.

این بدان معناست که چاقی‌ می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از عوامل باشد ، به‌ویژه اینکه علل مختلف چاقی ممکن است پیامدهای متفاوتی برای سلامتی ما داشته باشند.

در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است دانشمندان ارتباط میان چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی کرده‌اند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که اگر چاقی ناشی از استعداد ژنتیکی باشد یا توسط عوامل دیگری مانند محیط یا سبک زندگی در فرد ایجاده شده باشد، عوارض چاقی متفاوت خواهد بود.

نحوه انجام آزمایش

محققان از اطلاعات دوقلوهای سوئدی استفاده کرده‌اند. یک ثبت سراسری شامل تقریبا همه دوقلوهایی که از اوایل دهه ۱۹۰۰ در سوئد متولد شده‌اند.

بیش از ۱۵۰۰۰ دوقلو را که قبل از سال ۱۹۵۹ متولد شده بودند، در این مطالعه در نظر گرفتند و اطلاعاتی در مورد BMI آن‌ها و اینکه آیا آن‌ها استعداد ژنتیکی برای BMI بالا یا پایین داشتند جمع آوری شد.

محققان همچنین از داده‌های ثبت ملی پزشکی برای تعیین میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کردند و متوجه شدند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به استعداد ژنتیکی و BMI تغییر‌ می‌کند.

عوارض چاقی

تحقیقات قبلی به‌طور مشابه نشان داده بود که افراد مبتلا به چاقی عمدتا به‌دلیل عوامل محیطی نسبت به افرادی که چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل، دیابت و مشکلات قلبی و به‌طور کلی مرگ زودرس هستند.

بر اساس یافته‌های جدید، به‌نظر‌می رسد که BMI بالا به خودی خود خطر ابتلا به بیماری را افزایش نمی‌دهد. در عوض، عوارض چاقی بسته به علت آن بر سلامت ما تاثیری متفاوت دارد.

دانشمندان هنوز دلیل این امر را کشف نکرده‌اند، اما تخمین آن‌ها این است که در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد وزن بالاتر هستند، بدن بهتر می‌تواند با عوارض چاقی مقابله کند.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ ورزش مناسب برای کالری سوزی را بخوانید.



Source link