Anushe Ab متخصص تغذیه مهمترین غذا


احتمالاً هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نمی شود. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم ، حتی گاهی اوقات آن را از رژیم غذایی روزانه خود حذف می کنیم.

ممکن است هفته ها بدون غذا باشیم ، اما چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن 70 70 درصد از توده بدون چربی بدن را آب تشکیل می دهد.

بنابراین ، نسبت بدن به آب 50-75 است که با سن و چربی بدن متفاوت است. گلدان آب فواید زیادی برای بدن دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می شود.

  • آب برای بقا و رشد سلولی مورد نیاز است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • این ماده به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و آزاد شدن ماده آزاد شده از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند. تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، باید به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور برای سلول ، معده ، روده کوچک و مکانهایی که هضم انجام می شود عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیکی ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از تماس بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) و جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در خودرو کمک می کند.

در صورت محرومیت ، کارآیی انسان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود. اولین نشانه محرومیت ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین توصیه می شود قبل از تشنگی آب بنوشید. از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و 20 درصد از دست دادن آن کشنده است.

بدن آب را از راه های مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به ورزش و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، دما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب بیشتر در نوزادان شایع است. و کودکان نسبت به بزرگسالان. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر برای 1000 کالری و کودکان – 1.5 لیتر نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه انسان به آب 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) را در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر از آن با مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر با غذا و 250 میلی لیتر با سوخت و ساز بدن تامین می شود.

آب متابولیک در اثر تجزیه مواد غذایی در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری که بدن شما متابولیزه می کند ، 13 گرم آب متابولیک وجود دارد.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در آبرسانی به بدن دارد. برای مرطوب کردن بدن ، بهتر است روزانه 6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز آب زیادی دارند – معمولاً 70-95٪ وزن آنها آب است – آنها منبع خوبی از آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید