در مورد شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. شما باید مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و …) بخورید ، سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزودن قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از وب سایت متخصص تغذیه رضا اطمینانانی در اصفهان ، قصد داریم شاخص قند خون را توضیح دهیم.

برای افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا علنی) را به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر غذایی به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

بوی نامطبوع را از طریق رژیم غذایی از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند شامل عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه یا شیرینی ، کلوچه) ؛ ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که نیاز بیش از حد به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد. می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق موثر باشد. به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی ، اجزای حاوی قندها و نشاسته های پیچیده در ارتقای سلامت مثر است. بنابراین ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد دریافت شوند. همچنین هنگام تهیه و مصرف این غذاها مراقب باشید تا دچار افزایش نامناسب قند خون نشوید.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل متعددی بر واکنش قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکاروز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین مقاوم به نشاسته) ، نوع آماده سازی – حجم ، میزان فرآیندها روی غذا انجام می شود. ” “غذا تخم مرغ غذا است ، مانند غلظت قند خون ناشتا ، شدت عدم تحمل گلوکز.” به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، سپس ایجاد مخمر و کم آبی باعث افزایش میزان قندها در غذا می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با استفاده از روش های دیگر پخت و پز تهیه می شود. قند خواهد داشت. روش معمول تهیه ماکارونی در کشور ما این است که آن را بپزید ، سپس روی آتش بگذارید تا بپزد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزودن قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و آب میوه های کوچکتر به دلیل از بین رفتن الیاف جامد گیاهی (الیاف) در آب میوه های خود ، قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دارند ، که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و باعث افزایش قند خون می شود.

شاخص گلیسمی میوه

شاخص قند خون میوه ها نیز در نوسان است. به عنوان مثال ، انگور خربزه و شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس از شاخص گلیسمی پایین تری برخوردار است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست اسب رنده شده آنها مقایسه کنید). بادام زمینی بخورید (به عنوان یک گروه غذایی ، با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته در فیبر). قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در ترکیب با غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. دانشمندان این یافته را به مفهوم کیفیت دریافت کربوهیدرات در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی ، دریافت کربوهیدرات است و سپس منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، قسمت عمده ای از غذا و میان وعده های خود را انتخاب کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدراتهای رژیمی است که بر اساس آن هر قسمت از غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدرات ها در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه مقدار غذا و.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و جوش شیرین



دیدگاهتان را بنویسید