فشار خون بالا راههای درمان آن را بیان می کند


ارسال شده در 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان ، حدود 15 میلیون نفر در سال 2015 به دلیل بیماری های قلبی و عروقی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” یکی از م effectiveثرترین و پیشروترین علل ایجاد بیماری های قلبی عروقی ، حملات قلبی ، سکته مغزی است. با ما در این مقاله مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

به طور متوسط ​​قلب انسان 70 تا 75 بار در دقیقه می زند ، یعنی 4500 بار در ساعت ، بیش از صد هزار بار در روز. با محاسبه ساده ، می توانیم ببینیم که در سن 50 سالگی قلب ما حدود 1.8-2 میلیارد بار می تپد. تعداد شگفت انگیز ، که نشان دهنده میزان کار است که عضله قلب باید تحمل کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا سن 50 سالگی اینقدر بدون شکایت کار می کند ، پزشکان قلب انسان را یکی از صادقانه ترین اعضای بدن می دانند ، اما متأسفانه این عامل ما را مجبور می کند از شروع مشکلات قلبی چشم پوشی کنیم. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود ، و ما وقتی مشکل را متوجه می شویم که ممکن است خیلی دیر باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج اثر مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی برای این عملکرد ایجاد کند ، عملکرد قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این بیماری باعث باریک شدن عروق می شود ؛ قلب باید خون را به سختی پمپ کند تا خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل برسد.
بنابراین ، در مورد فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب به ناچار با فشار بیشتری می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را بشمارید تا به 16 برسد. این چهار واحد (سانتیمتر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که معادل حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است ، که باید با افزایش 30 درصدی ظرفیت ضربان قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال را در نظر بگیریم ، تعداد سالهایی که فرد دارای فشار خون بالا است ، آن را تا 30 درصد افزایش دهید ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد ، چرا فشار خون بالا است یکی این یکی از شایع ترین علل بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. عضله قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج کشیده می شود.
از این نقطه به بعد ، قلب وارد فاز برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود که منجر به نارسایی قلبی می شود. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال دچار آسیب قلبی شده است ، حتی اگر تحت فشار خون بالا تحت درمان قرار گیرد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف سیستم قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی. درد یا ناراحتی قفسه سینه ، گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه یا تنگی نفس.
  • آریتمی قلبی. احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی. تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و ستون فقرات

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا وجود دارد. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از شایع ترین علل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
علاوه بر وزن کلی بدن ، دور کمر زیاد نیز می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. دور کمر زنان – بیش از 89 سانتی متر و مردان – بیش از 102 سانتی متر ، مردان در معرض حمله قلبی قرار دارند.

ورزش منظم استفاده کنید غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را 5-8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. البته ، حفظ منظم تمرین بسیار مهم است ، زیرا اگر تمرین را متوقف کنید ، احتمالاً فشار شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز می تواند در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
میزان بالای سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از رژیم غذایی فشار خون را 5 تا 6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز و در حالت ایده آل کمتر از 1500 میلی گرم استفاده کنید.

مصرف الکل و ترک سیگار را محدود کنید

الکل می تواند برای فشار خون بالا “خوب” یا “بد” باشد. یک دوز استاندارد روزانه الکل حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار ، همراه با سایر اثرات مخرب روانی ، می تواند منجر به فشار خون بالا شود.
هر بار که سیگار می کشید فشار خون چند دقیقه افزایش می یابد. ترک سیگار می تواند به کاهش فشار خون ، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بهبود سلامت کلی کمک کند.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین آن را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید استرس خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود آن از شر آن خلاص شوید.

اخرین حرف

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون قلب را مجبور می کند تا خون بیشتری به اندام ها برساند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون را کاهش داده یا فشار خون را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org:

cdc.gov:

دیدگاهتان را بنویسید