منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع بالقوه آنتی اکسیدان ها در غذا

در قسمت قبلی سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان در مورد آنتی اکسیدان ها و عملکرد آنها صحبت کرد. در این قسمت ، منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

یارانه ها:

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های قوی در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات بر محتوای آنتی اکسیدان آنها تأثیر منفی نمی گذارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم های غذایی منظم در آسیا هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدانها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها:

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های قوی در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. هندوانه و هندوانه حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های رنگ روشن حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری هستند ، به جز میوه ها یا سبزیجات ، که در داخل آنها وجود دارد ، آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه های دارای پوست رنگی دارند.

نان و محصولات غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. غلات سبوس دار آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها با غلات غنی شده اند ، مانند غلات صبحانه ، با برخی آنتی اکسیدان های مفید. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو ، چای سبز منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. تزریق گیاهان بومی نیز در برخی از نقاط جهان استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان لازم برای تهیه چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه مقدار غذا و.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذای مفید و مضر در صورت حساسیت غذایی

مصرف هندوانه یا چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدانها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید