چرا غده تیروئید به مهره سلنیوم تبدیل می شود؟ – سارا پترنل


آیا تا به حال این شانس را داشته اید که مهره برزیل را امتحان کنید؟

می دانم ، یک سوال عجیب. :

این مهره بسیار بزرگ و شفاف اغلب در یک کاسه آجیل مخلوط می ماند زیرا متفاوت به نظر می رسد ، شاید حتی عجیب باشد.

در حقیقت ، آجیل برزیلی دارای بافت کرمی فوق العاده ای است که اغلب با نارگیل مقایسه می شود.

تقریبا به اندازه آجیل ، آجیل برزیلی منبع عالی فیبر و پروتئین است. اما یک ماده معدنی وجود دارد که آجیل برزیلی را به بهترین دوست جدید شما تبدیل می کند و بهانه ای عالی برای کنار گذاشتن بادام زمینی برای امتحان آنها است.

آجیل برزیل یکی از غنی ترین منابع سلنیوم تقریبا در هر گونه ای است. (اما بعداً به آن می پردازم).

و اگر نمی دانید میزان سلنیوم برای سلامت کلی غده تیروئید هاشیموتو چقدر مهم است ، در مورد این آجیل کوچک آگاهی بیشتری خواهید داشت.

سلنیوم برای سلامتی شما

مانند بسیاری از مواد معدنی ، سلنیوم به مقدار زیاد مورد نیاز نیست ، اما هنوز هم بسیار مورد نیاز است.

سلنیوم اغلب به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی آن مورد توجه قرار می گیرد. این بدان معنی است که از آسیب رادیکال های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

سلنیوم به فعال شدن آنزیم های مهم برای سم زدایی به نام گلوتاتیون اکسیداز کمک می کند. از بین هشت نوع گلوتاتیون اکسیداز ، پنج مورد نیاز به سلنیوم دارند ، که این ماده معدنی را به طور غیر مستقیم به قدرت سم زدایی تبدیل می کند.

نشانه هایی وجود دارد که آنزیم های حاوی سلنیوم به بدن در پردازش ویتامین C کمک می کند و شهرت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می دهد. این امر به ویژه مهم است زیرا بر خلاف اکثر پستانداران دیگر ، انسان قادر به تولید ویتامین C به تنهایی نیست.

به عنوان یک آنتی اکسیدان که باعث سم زدایی می شود ، جای تعجب نیست که مردم به دنبال توانایی سلنیوم در مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری های قلبی هستند.

این چه ربطی به غده تیروئید دارد؟ در حقیقت ، بسیار کم است ، البته به جز این که کاهش استرس اکسیداتیو و حمایت از سم زدایی می تواند به عملکرد تیروئید کمک کند.

اما اثر فوری سلنیوم بر کم کاری تیروئید هاشیموتو افزایش یافته است.

هاشیموتو ، کم کاری تیروئید و سلنیوم

اکنون به قسمتی می رسیم که در مورد حد وسط صحبت می کنیم.

اگر هر یک از وبلاگ های من در مورد هاشیموتو را خوانده اید یا من را در رسانه های اجتماعی دنبال کرده اید ، می دانید که هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که شایع ترین علت کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیروئید ، T4 و تخمک فعال آن ، T3 تولید نمی کند.

این می تواند منجر به سرماخوردگی ، افزایش وزن ، نازک شدن یا ریزش مو ، خستگی ، ناباروری ، افسردگی و موارد دیگر شود.

این به این دلیل است که هورمونهای تیروئید به تنظیم متابولیسم ما کمک می کنند ، که در تعدادی از عملکردهای بدن از جمله تنظیم حرارت و مصرف انرژی دخیل است.

غده تیروئید هورمون فعال را به هورمونی که سلنیوم از آن می آید ، تبدیل می کند.

گروهی از آنزیم ها به نام یدوتیرونین دئودیناز وجود دارد که مانند گلوتاتیون پراکسیداز به سلنیوم نیاز دارند. بدون این آنزیم ها ، T4 نمی تواند به T3 تبدیل شود.

سلنیوم و ید ، یکی دیگر از مواد معدنی که برای سلامت تیروئید مهم است ، برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید با هم همکاری می کنند.

به این نکته اضافه کنید که غده تیروئید بیش از هر بافت دیگری در بدن انسان حاوی سلنیوم است.

سلنیوم کافی نیست ، سلنیوم زیاد است

مانند بسیاری از مواد معدنی مانند ید ، سلنیوم باید متعادل باشد. به طور کافی بر کار غده تیروئید تأثیر نمی گذارد. بسیاری از آنها حتی می توانند کشنده باشند.

خبر خوب این است که کمبود سلنیوم در کشورهای توسعه یافته نادر است. خبر بد این است که کاهش کیفیت خاک می تواند در نهایت اثر طبیعی سلنیوم را در غذای ما کاهش دهد. ما در حال حاضر چیز زیادی برای ترس نداریم ، اما هنوز برای نسل ها زود است که بدانیم.

این روزها ، کمبود سلنیوم معمولاً توسط عوامل دیگری مانند سوء هاضمه ، افزایش جذب (افزایش خطر در افراد مسن) ، وضعیت HIV مثبت ، بیماری کرون و جراحی بای پس معده اخیر ایجاد می شود.

علائم کمبود سلنیوم عبارتند از:

  • ناباروری
  • ریزش مو
  • خستگی
  • وزن اضافه کنید
  • سیستم ایمنی آسیب دیده
  • مشکل در تمرکز

اگر آنها آشنا باشند ، بسیاری از آنها را به عنوان علائم کم کاری تیروئید تشخیص می دهید. هوم

مقدار مجاز توصیه شده سلنیوم 55 میکروگرم است ، اما تا 60 میکروگرم در دوران بارداری و 70 میکروگرم در طول تغذیه.

در طرف دیگر طیف ، هضم بیش از 400 میکروگرم سلنیوم در روز توصیه نمی شود.

اگر بر خلاف مکمل ها ، سلنیوم خود را از منابع غذایی دریافت می کنید ، احتمالاً در معرض مسمومیت قرار ندارید.

با این حال ، علائم مسمومیت عبارتند از:

  • نفس بوی سیر می دهد
  • طعم فلز در دهان
  • ریزش مو
  • ناخن های شکننده
  • حالت تهوع
  • بثورات پوستی یا جراحت
  • اسهال
  • خستگی
  • تحریک پذیری

رایج ترین منبع مصرف بیش از حد سلنیوم ، دوست قدیمی خوب ما ، مهره برزیل است. آجیل برزیلی اگرچه منبع عالی (و بسیار خوشمزه) سلنیوم است ، اما بسته به خاکی که در آن رشد کرده اند ، ممکن است دارای مقدار زیادی مواد معدنی (68-91 میکروگرم) باشد که توصیه نمی شود بیش از دو روز از آنها استفاده کنید. به

سایر منابع غذایی سلنیوم عبارتند از:

ماهی تن ، ساردین ، ​​ماهی آزاد و ماهی کاد
میگو
قارچ (به ویژه جنایتکار و شیاتاکه)
مارچوبه
دانه های خردل
مرغ ، بوقلمون برای بره

نکته ای که باید در نظر داشت این است که در حالی که حفظ غذا بر روی سلنیوم تأثیر نمی گذارد ، پختن گوشت و فرآوری دانه ها (مانند برنج قهوه ای که حاوی مقداری سلنیوم است) می تواند باعث از بین رفتن برخی مواد معدنی شود.

چه زمانی و چگونه برای هاشیموتو سلنیوم درست کنیم؟

با توجه به این که شما باید در آن خط کمبود یا سمیت سلنیوم قدم بزنید ، نمی دانید که آیا باید مکمل مصرف کنید. در حالت ایده آل ، بیشتر یا تمام سلنیوم خود را از غذا دریافت می کنید.

رویکرد من این است که فقط در مواردی که نشانه هایی وجود دارد که لازم است یا سطح مواد مغذی خود را بررسی کرده اید و آنها نشان می دهد که شما کم هستید ، آن را پر کنید. سپس به آرامی ادامه دهید ، با دوز کم شروع کنید و در صورت لزوم افزایش دهید. هنگام نشانه های مسمومیت چشم خود را پلک بزنید و هنگام افزودن مکمل های جدید به پروتکل خود ، همیشه با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید.

سلنیوم پر شده به اشکال مختلف وجود دارد. تفاوت اصلی این است که چقدر خوب جذب می شوند.

ساده ترین و ارزان ترین تخم مرغ ، سلنیوم سیترات است. اما به خوبی برخی از داروهای دیگر (گاهی گرانتر) مانند ال-سلنومتیونین و سلنوسیستئین جذب نمی شود.

برای مکمل ها ، یک دوز خوب و ایمن 200 میکروگرم در روز با غذا است ، زیرا به این ترتیب شما به طور طبیعی سلنیوم خود را دریافت می کنید و به آن اجازه می دهید تا با سایر مواد مغذی کار کند.

گاهی اوقات سلنیوم اضافی در ترکیب با ویتامین E یافت می شود ، زیرا هر دو فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهند و با هم در برابر رادیکال های آزاد کار می کنند.

اخیراً ، نگرانی ها و تحقیقات درباره این احتمال وجود دارد که ویتامین E و سلنیوم ، به تنهایی ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. بنابراین ، اگر در حال حاضر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستید ، مصرف آن را توصیه نمی کنم.

اگرچه هیچ نگرانی در مورد تداخل داروهای سلنیوم وجود ندارد ، اما توصیه نمی شود که همزمان با مصرف داروهای رقیق کننده یا ضد انعقاد خون آن را مصرف کنید ، زیرا ممکن است باعث لخته شدن خون شود.

خوشبختانه ، سلنیوم در هنگام مصرف هرگونه داروی تیروئید بی خطر است ، زیرا هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای وجود ندارد.

به تصویر بزرگ غده تیروئید خود فکر کنید

نگاه کنید ، سلنیوم یک ماده مغذی شگفت انگیز برای حمایت از زندگی سالم با هاشیموتو است ، اما این ماده معدنی معجزه آسا نیست. این یک قطعه فوق العاده و تعیین کننده از پازل است.

غذاهای غنی از سلنیوم به دلیل نقش آن در تبدیل هورمون تیروئید T4 به T3 فعال ، باید بخشی از رژیم غذایی منظم شما باشد. و در صورت وجود علائم کمبود سلنیوم ، ممکن است مکمل نیز لازم باشد.

اما سلنیوم به تنهایی جواب نمی دهد. شما هنوز به فواید سایر مواد مغذی حمایت کننده تیروئید – ید ، ویتامین D ، منیزیم – روی نیاز دارید. و پیدا کردن داروی مناسب تیروئید ، ورزش ، مدیریت استرس و متعادل سازی قند خون نیز به همان اندازه مهم است.

و اگر متوجه شدید که سلنیوم بخشی از برنامه سلامت تیروئید شماست ، گاهی اوقات از خوردن یک گردو نترسید.

اگر آمادگی دارید از این مراحل ساده اما م toثر برای بازگرداندن سلامت تیروئید و دولت خود برای مدیریت هاشیموتو خارج شوید ، برنامه 30 روزه و ترمیم شده هاشیموتو ابزارها و منابع مورد نیاز برای یک سفر شفابخش همه جانبه را فراهم می کند.

یکی دیگر از گزینه های عالی برای کسانی که به مراقبت های شخصی بیشتری نیاز دارند ، برنامه Happy & Healthy Adult من را بررسی کنید ، که اگر با مشکلات بهداشتی جدی تر مربوط به هاشیموتو یا هر اختلال دیگری دست و پنجه نرم می کنید ، عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید