درمان های خانگی برای سینوزیت


سینوزیت یکی از بیماری‌های نسبتا شایع است که اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی به آن دچار شده و دردهای آن را به صورت مزمن با خود حمل می‌کنند. به همین دلیل بهتر است چنانچه به سینوزیت مبتلا نیستید نیز با روش‌های درمان خانگی آن آشنا شوید.

درمان های خانگی برای سینوزیت

سینوزیت که معمولاً به عنوان عفونت سینوسی شناخته می‌شود، وضعیتی است که با التهاب و تورم حفره‌های سینوسی مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند علائمی مانند درد صورت، احتقان بینی، سردرد و ترشح غلیظ بینی را ایجاد کند. در حالی که درمان پزشکی اغلب برای سینوزیت شدید یا مزمن ضروری است، چندین درمان خانگی موثر وجود دارد که می تواند به کاهش علائم و بهبودی کمک کند. در این مقاله، روش‌های مبتنی بر شواهد برای درمان های خانگی برای سینوزیت را بررسی خواهیم کرد.

درمان های خانگی برای سینوزیت

شست‌وشوی بینی

شست‌وشوی بینی، شامل شست‌وشوی مجاری بینی با محلول نمکی است. این تکنیک به حذف مخاط، آلرژن‌ها و محرک‌ها از سینوس‌ها کمک می‌کند و التهاب و احتقان را کاهش می‌دهد. می‌توان آن را با استفاده از لیوان، بطری اسپری بینی یا بطری فشاری انجام داد. محلول‌های نمکی را می‌توان از داروخانه‌ها خریداری یا در خانه با استفاده از آب مقطر یا استریل مخلوط با نمک تهیه کرد.

استنشاق بخور آب گرم

استنشاق بخور آب گرم روشی ساده و موثر برای رفع گرفتگی سینوسی است. هوای گرم و مرطوب به شل شدن مخاط، تسکین مجاری تحریک شده بینی و کاهش التهاب کمک می‌کند. یک کاسه را با آب داغ پر کنید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید تا یک فضای بسته مانند چادر ایجاد شود و بخار آن را به مدت ۵-۱۰ دقیقه استنشاق کنید. افزودن چند قطره روغن ضروری مانند اکالیپتوس یا نعنا فلفلی می‌تواند تسکین بیشتری ایجاد کند.

استنشاق بخور آب گرم

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی صورت می‌تواند به کاهش درد و فشار ناشی از سینوزیت کمک کند. یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید، رطوبت اضافی را از بین ببرید و روی نواحی آسیب‌دیده مانند پیشانی، گونه‌ها و بینی قرار دهید. گرما به تقویت گردش خون، کاهش التهاب و تسکین موقت ناراحتی کمک می‌کند.

آبرسانی

هیدراته کردن محیط بینی برای رقیق و مرطوب ماندن مخاط بینی مناسب و ضروری است. در طول روز مقدار زیادی مایعات، ترجیحا آب بنوشید. مایعات گرم مانند چای‌های گیاهی، آبگوشت‌های شفاف و آب گرم با لیمو نیز می‌توانند به تسکین سینوس‌ها کمک کنند. از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی خودداری کنید، زیرا می‌توانند منجر به کم‌آبی بدن شوند.

مرطوب سازی

هوای خشک داخل خانه می‌تواند علائم سینوزیت را تشدید کند. استفاده از مرطوب کننده یا بخارساز رطوبت را به هوا می‌افزاید و به روان نگه داشتن مجاری بینی کمک می‌کند. رطوبت را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در خانه یا اتاق خواب خود حفظ کنید تا از خشکی بیش از حد جلوگیری شود.

اسپری‌های نمک بینی

اسپری‌های نمکی بینی بدون نسخه می‌توانند با مرطوب کردن و تسکین مجاری بینی، درمان موقتی ایجاد کنند. این اسپری‌ها به کاهش احتقان و افزایش تخلیه بینی کمک می‌کنند. آن‌ها را طبق دستورالعمل ارائه شده یا طبق توصیه یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنید.

درمان های خانگی برای سینوزیت

نتیجه درمان های خانگی برای سینوزیت

در حالی که درمان های خانگی برای سینوزیت می‌توانند در مدیریت علائم سینوزیت خفیف تا متوسط مؤثر باشند، در صورت تداوم علائم، بدتر شدن یا تجربه عفونت‌های مکرر سینوسی، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند تشخیص مناسب را ارائه دهند و در صورت نیاز مداخلات پزشکی مناسب را توصیه کنند. گنجاندن این درمان‌های خانگی مبتنی بر شواهد در روال مدیریت سینوزیت می‌تواند به کاهش علائم و بهبود سریع‌تر کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر فواید ویتامین B5 برای سلامتی را بخوانید.



Source link