راه های درمان خانگی ریزش مو شدید


همانطور که احتمالا میدانید ریزش موشدید تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمانی شما ندارد اما به طور شگفتی بر روی سلامت روان شما تاثیرگذار است .

ممکن است برخی کارها مانند ماساژ سر و روغن درمانی بتواند برای رشد مجدد موهای شما مفید باشد، اما دانستن علت ریزش مو ممکن است بر روی توانایی رشد مجدد موهای شما تاثیرگذار باشد بنابراین حتما به دنبال علت ریزش موی خود در وهله ی اول و مراجعه به پزشک متخصص را در الویت کار خود قرار دهید و سپس به دنبال رفع ریزش مو باشید.

رفع ریزش مو چطور است

به طور کلی ریزش مو چیست؟

ریزش مو شدید را میتوان  به چند دسته طبقه بندی کرد، طاسی با الگوی مردانه یا زنانه که به آن آلوپسی آندروژنیک نیز گفته می شود، در میان مردان بالای 50 سال و زنانی که قبلاً یائسگی را تجربه کرده اند، شایع است در ادامه توضیحات بیشتر اورده شده است :

طاسی الگوی مردانه

علل طاسی مردانه عبارتند از:

  • ژنتیک
  • سرطان ها
  • شرایط تیروئید
  • داروها
  • اختلالات تغذیه ای
  • سطوح بالای هورمون های جنسی به نام آندروژن

طاسی الگوی زنانه

کمتر احتمال دارد که زنان کاملاً کچل شوند، اما ریزش مو شدید شایع است. پزشکان طاسی الگوی زنانه را به 3 نوع تقسیم می کنند:

نوع اول: زمانی است که مقدار کمی نازک شدن در اطراف قسمت مو شروع می شود.

نوع دوم: این شامل گشاد شدن منطقه  ریزش مو و افزایش نازک شدن اطراف آن است.

نوع سوم: این حالت در سرتاسر نازک می شود و در بالای پوست سر ظاهری خالی دارد.

طاسی الگوی زنانه می تواند به طور طبیعی رخ دهد، این مربوط به ژنتیک، عارضه ی جانبی دارو یا درمان یک بیماری، یا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا همینطور یائسگی باشد.

زنان در دهه 20 سالگی کمتر دچار نازک شدن مو می شوند و در عوض ممکن است علائم را در 40، 50 سالگی و بعد از آن مشاهده کنند.

روش های طبیعی درمان

روش های طبیعی درمان و رشد مجدد مو

درمان ریزش مو شدید یا نازک شدن مو می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و ممکن است همه روش های درمان برای شما مفید نباشند.

اگر انواع خاصی از طاسی الگو یا شرایط سلامتی را تجربه می کنید که می تواند باعث ریزش مو شود، ممکن است امکان رشد مجدد موهای شما وجود نداشته باشد. با این حال، برخی از روش های طبیعی وجود دارد که در بعضی از افراد در تلاش برای رشد مجدد مو، موثر هستند. در ادامه لیستی از بهترین  روش های درمان طبیعی رشد مجدد مو آورده شده است.

ماساژ

ماساژ پوست سر، که افراد می توانند آن را با روغن و ماسک مو ترکیب کنند، پوست سر را تحریک می کند و ممکن است ضخامت مو و رشد مجدد مو را بهبود بخشد.

کشش پوست سر و حرکت انگشتان در طول ماساژ باعث رشد و ضخامت مو در سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود که در پایین فولیکول مو قرار دارند. این سلول ها نقش کلیدی در تشکیل منبع مورد اعتماد مو، رشد مو و چرخه ریزش و رشد مجدد دارند.

مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که ماساژ پوست سر باعث بهبود رشد مو، جریان خون و سلامت پوست سر در افراد می شود. وقت گذاشتن برای ماساژ پوست سر به صورت روزانه می تواند به شما کمک کند تا استرس و تنش را کاهش دهید، اگر این احساسات ریشه ریزش موی شما باشد، مزیتی برای شما به حساب می اید و در رفع ریزش مو شدید شما کارامد است.

در نظر داشته باشید که پوست سر خود را با نوک انگشتان ماساژ دهید نه با ناخن روی پوست سر خود را با ایجاد دایره های کوچک و به صورت دورانی ماساژ دهید، با اعمال فشار کم و متوسط . در حالی که زمان مشخصی برای انجام ماساژ پوست سر وجود ندارد، در مطالعه بالا در سال 2019، هر ماساژ پوست سر روزانه به مدت 4 دقیقه و در مدت 24 هفته انجام شد.

توصیه اخر ما در این درمان خانگی این است که صبور و ثابت قدم باشید.

الوئه ورا

آلوئه ورا مدت‌هاست که برای درمان ریزش مو شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پوست سر را تسکین می دهد و موها را حالت می دهد. این می تواند در کاهش  شوره سر مفید باشد و فولیکول های مو را که ممکن است توسط چربی اضافی مسدود شده اند، باز کند.

می توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورا خالص را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می توانید از شامپو و نرم کننده حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل منبع غنی ای  حاوی اسیدهای چرب به نام اسید لوریک است که به داخل ساقه مو نفوذ کرده و ریزش پروتئین مو را کاهش می دهد.

روغن نارگیل را می توان قبل یا بعد از شستن موها استفاده کرد، بسته به نوع موی شما این روغن کارایی دارد اگر موهایتان چرب است، می‌توانید یک شبه یا چند ساعت قبل از شستن موهایتان، روغن تراپی را انجام دهید عملکرد این کار مانند کارهای تقویت کننده در کلینیک تخصصی تقویت مو است.

روغن نارگیل را روی پوست سر و تمام موهایتان ماساژ دهید. اگر موهای شما خشک است، می توانید از آن به عنوان یک درمان ترک نیز استفاده کنید. باید تحقیقات بیشتری در مورد روغن نارگیل به عنوان محرک رشد مو انجام شود، اما نشان داده شده است که ساقه مو را روان کرده و از شکستن آن جلوگیری می کند.

یک مطالعه در سال 2021 همچنین نشان داد که نارگیل روی پوست سر به غنی‌سازی میکروبیوم پوست سر کمک می‌کند و پوست سر و فولیکول‌های مو را سالم‌تر می‌کند.

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می تواند به بهبود موهای شما از داخل کمک کند، زیرا آنها پر از مواد مغذی و پروتئین هستند. مصرف مکمل امگا ، همراه با آنتی اکسیدان ها، به بهبود تراکم و قطر مو کمک می کند. همچنین ریزش مو شدید را کاهش می دهد.

اسیدهای چرب امگا به سلول‌های شما کمک می‌کنند تا به درستی کار کنند و می‌توانند ایمنی را تقویت کنند و منجر به سلامت کلی بدن شوند.

حتما توصیه های بر روی بسته بندی  را دنبال کنید و قبل از وارد کردن مکمل های جدید به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

روغن رزماری

رزماری یک اسانس معمولی است که مردم از آن برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو شدید استفاده می کنند. روغن رزماری منبع مورد اعتماد برای تحریک رشد موهای جدید است و حتی می تواند برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده شود.

چند قطره روغن رزماری را در یک روغن حامل مانند روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از آبکشی آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. با این حال، از استفاده مستقیم روغن ها بر روی پوست خودداری کنید و همیشه آنها را با روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو شدید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد، یک جزء ژنتیکی وجود دارد. گاهی اوقات، این بیماری ناشی از بیماری های خودایمنی، سطح استرس بالا، جراحی یا بیماری اخیر، آسیب مو در اثر سفید کننده یا رنگ، شرایط پوست سر، یا کمبود ویتامین است.

ریزش مو همچنین می تواند در پاسخ به عدم تعادل هورمونی یا شرایط تیروئید ایجاد شود. کشیدن موها و پوشیدن مدل موی تنگ نیز می تواند به مرور زمان به ریزش مو کمک کند.

جمع بندی

اگر می خواهید موهای خود را بهبود ببخشید، باید برنامه ای داشته باشید و ثابت قدم باشید. به یاد داشته باشید که درمان ها ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد. در مورد درمان ها خلاق باشید، شما میتوانید با مراجعه به کلینیک دیناز روش های درمانی را با روش های خانگی به صورت ادغامی انجام دهید این مسئله  مهم است که هر روز زمانی را برای تمرکز بر تغذیه موهای خود اختصاص دهید.. تمام تلاش خود را برای حفظ یک سبک زندگی سالم که مکمل برنامه درمان موهای شما باشد، انجام دهید.



Source link